Hlavní obsah

Elektrické hasičské auto pro letiště slibuje lepší parametry než spalovací dvojče

Hasičský speciál Panther 6×6 vstupuje na trh s plně elektrickým pohonným systémem, který slibuje lepší zrychlení i vyšší rychlost než spalovací verze. Jako zálohu používá i malý vznětový generátor.

Foto: Rosenbauer

Elektrický hasičský speciál Panther 6×6 Electric

Článek

Společnost Rosenbauer, známý výrobce hasičských vozidel, zahájila v minulém měsíci příjem objednávek na čistě elektrický hasičský speciál Panther 6×6, který vznikl speciálně pro nasazení na letištích. Jde totiž o vozidlo kategorie ARFF (Aircraft Rescue and Firefighting).

Panther 6×6 Electric přitom není úplnou novinkou, ale mladším sourozencem vznětové verze hasičského letištního speciálu Panther 6×6 a současně evolucí konceptu představeného již v roce 2022. Odlišnosti jsou přitom jen drobné, jako například nová sada LED výstražných světel pro lepší viditelnost.

Čistě elektrický hasičský speciál je vybaven nádržemi o kapacitě 12 000 litrů vody, 1450 litrů hasicí pěny a 250 kilogramů hasicího prášku. Na palubě má také čerpadlo o výkonu 9000 litrů za minutu, pěnicí systém a dálkově ovládané rameno s proudnicí.

Slovenští hasiči převzali nové pancéřované tatry

AutoMoto

Tou nejdůležitější novinkou je ale pohonný systém tvořený čtyřmi elektromotory, které standardně nabízejí nejvyšší výkon 980 koní, v režimu boost ale nabídnou až 1200 koní. Elektrický speciál tak zrychlí z 0 na 80 km/h za 19,7 sekundy, čímž zastíní i dvojče se vznětovým motorem. Maximální rychlost je 120 km/h.

Na poměry běžných aut nejde o nijak působivá čísla, je však potřeba brát v úvahu, že hmotnost plně naloženého speciálu je přes 40 tun.

Napájení stroje zajišťuje baterie s kapacitou 256 kWh, která by měla zajistit dostatek energie pro dvou- až tříminutovou cestu k místu zásahu, vyprázdnění hasicího obsahu a návrat zpět podle potřeby. Během testů pak měly prototypy zvládnout tohle kolečko na jedno nabití hned několikrát.

Nabije se do 45 minut

Ve srovnání s parametry vznětových hasičských speciálů to může znít úsměvně, je však potřeba mít na paměti, že se ARFF vozidla pohybují po uzavřených areálech letišť, kde mohou být podobné parametry naprosto dostačující. Pro případ nouze je navíc stroj vybaven záložním zdrojem energie v podobě vznětového generátoru.

Podle výrobce by však stroj měl být schopen zvládnout 90 procent všech denních povinností čistě na elektrickou energii, na generátor by mělo připadat zbylých 10 %. Vůz navíc podporuje rychlonabíjení při výkonu až 300 kW, z 0 na 100 % by tak měl být nabit asi za 45 minut.

Dodávky prvních předsériových vozidel se očekávají ke konci roku 2025.

Italští hasiči předvedli speciální vozidlo, které umí jezdit i po kolejích

AutoMoto

Speciální pomůcka usnadňuje hasičům zásah, elektromobil znehybní. Užívá se už i v Česku

AutoMoto

Výběr článků

Načítám