Článek
Dvoudveřová varianta Škody 1000 MB debutovala v březnu 1966 na ženevském autosalonu. Sériová výroba měla být zahájena téhož roku počátkem července, vzhledem k obtížím - málo tuhá karoserie se deformovala při zavěšení na dopravník a problematická byla i instalace bočních okenních skel - se výroba rozeběhla až od října.
Jak upozorňuje historik Jan Tuček v knize Legendární Škoda 1000 MB, téhož roku koncem září zjistil výrobce karburátorů - Motor České Budějovice - problémy s životností karburátorů. Do konce roku 1966 se vyrobilo pouhých 134 vozů MBX, většina zůstala v tuzemsku.
Tudor byl o 6600 korun dražší než základní embéčko, automobilka si za něj účtovala 50 600 korun. To při průměrné mzdě 1400 korun znamenalo 36 měsíčních platů, navíc v Mototechně se rozhodně nedočkal každý zájemce. Čekalo se čtyři pět let a nebylo výjimkou, že rodiny spořily patnáct, dvacet let, než na vysněnou škodovku „dosáhly”.
Dvě verze, 1000 MBX De Luxe a 1100 MBX De Luxe
Automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol se dodával nejprve s litrovým motorem o výkonu 38 kW (52 koní, dle normy SAE) při 5000 otáčkách. Řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV dosahoval maximálního točivého momentu 75,5 Nm od 3000 otáček. Dodávaly se zejména verze se dvěma karburátory, pár desítek kusů ale mělo jediný karburátor.
Motor byl spojen se čtyřstupňovou, plně synchronizovanou manuální převodovkou. Škoda 1000 MBX dosahovala nejvyšší rychlosti 130 km/h a měla průměrnou spotřebu osm litrů paliva na sto ujetých kilometrů.
Zanedlouho, od listopadu 1967, se na trh dostalo o trochu dynamičtější provedení 1100 MBX De Luxe. Zvětšil se zdvihový objem motoru na 1107 ccm, výkon se ale nezměnil. Větší byl točivý moment (81,4 Nm proti původním 75,5 Nm), takže motor byl pružnější. A rovněž měl nepatrně nižší spotřebu paliva (o 0,1 litru), ovšem nepatrně pomalejší - nejvyšší rychlost činila 127 km/h.
Ceněný veterán
Pouhých dva a půl tisíce vyrobených kusů dělá ze Škody MBX vzácného veterána, jehož cena každým rokem roste a někdy je kupujícími až přeplácena. Na tudor později navázala patrně nejhezčí škodovka všech dob - model 110 R a později také další dvoudveřové modely - Garde a Rapid. V současné době, ani ve své novodobé historii od počátku devadesátých let, Škoda kupé nevyrábí.
Další podrobnosti o Škodě MBX najdete v našem dřívějším článku, doplněném o jízdní dojmy. [celá zpráva]
Škoda 1000 MB a 1100 MB – základní technické údaje | ||
---|---|---|
Motor: | řadový čtyřválec, OHV, uložený podélně za zadní nápravou, 998 ccm (68 x 68 mm) | řadový čtyřválec, OHV, uložený podélně za zadní nápravou, 1107 ccm (72 x 68 mm) |
Max. výkon (SAE): | 42–48* koní (31–35 kW) při 4650, resp. 4750 otáčkách | 52 koní (38 KW k) při 4800 otáčkách |
Max. točivý moment: | 68,5/3000, 73,5*/3000 | 81 Nm při 3000 ot./min. |
Převodovka: | přímo řazená, čtyřstupňová | přímo řazená, čtyřstupňová |
Nejvyšší rychlost: | 120 (125*) km/h | 127 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,0 (7,6*) l/100 km | 7,9 l/100 km |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 755 (770*)/350 kg | 810 kg/375 kg |
Poháněná náprava: | zadní | zadní |
Rozměry: | 4170 x 1620 x 1390 mm | 4170 x 1620 x 1390 mm |
Brzdy: | bubnové vpředu i vzadu | bubnové vpředu i vzadu |
* modelový rok 1966 a vyšší |
Škoda 1000 MB
Celkem se v Československu vyrobilo 441 886 vozidel Škoda 1000 MB (a odvozených typů MBX a MBG). Dalších 1270 vozidel se smontovalo v letech 1967-1968 na Novém Zélandu.
Provedení MBX se vyrobilo 1 403 kusů (verze 1000 MBX) a 1 114 kusů - provedení 1100 MBX. Nejvíce se vyrobilo standardních embéček (1000 MB Standard) - 350 174 kusů.
Největším exportním trhem pro „embéčko” byly NDR, Jugoslávie, model se vyvážel i do Velké Británíe, Finska, Německa či Francie, ale třeba i do Kolumbie, Thajska, Ghany, Pákistánu či Íránu.