Článek
V americkém městě Elkhart se má od 1. do 2. května uskutečnit velká aukce historických aut, motocyklů a dalších předmětů. Pokud nebudou omezení kvůli pandemii koronaviru proti, v nabídce aukční síně RM Sothebys se objeví i dvojice nádherných vozů Tatra.
Válečná kráska
Starším nabízeným kouskem je model T87 z roku 1948. Tento model je nástupcem původní T77, pracovat se na něm začalo ještě před druhou světovou válkou v roce 1936, aby se za dva roky rozjela omezená a přerušovaná sériová výroba.
T87 se proslavila i díky cestovatelům, kdy Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund v letech 1947 až 1950 podnikli výpravu do Afriky a Jižní Ameriky. Konkrétní kus je vybaven osmiválcovým, vzduchem chlazeným motorem umístěným typicky za zadní nápravou.
Nadšenec z Ústecka prodloužil Embéčko. Stovek tisíc za limuzínu nelituje
Dodnes tento vůz uhrane svou aerodynamickou karoserií. Pokud jde o konkrétní nabízený kus, spadá do poslední série po modernizaci, která vydržela ve výrobě od osudového roku 1948 do roku 1950. V roce 2000 byl nalezen na Slovensku, kde započal svou pouť přes Austrálii do Severní Ameriky.
Již v roce 2013 jej stejná aukční síň vydražila za 280 500 dolarů, v přepočtu více než sedm milionů korun. Nyní je odhadovaná cena v přepočtu někde mězi 7,5 a 10 miliony korun.
Nástupce
Na stejné aukci se bude nabízet i Tatra 603-2. Model 603 měl premiéru v roce 1955 a jedná se tak o nástupce T87 a Tatraplanu. Základ techniky se vzduchem chlazeným osmiválcem vzadu zůstal stejný, po modernizaci už se výkon vyšplhal až na 77 kilowattů.
Dvojka v názvu značí modernizaci s premiérou roku 1962, po které model přišel o charakteristickou trojici světlometů na přídi.
Produkce Tatry 603 skončila v roce 1975, konkrétní nabízený kus v černém laku je z roku 1963. Ovšem přijít by měl na mnohem méně než starší kolega. Odhadovaná cena je 50 až 75 tisíc dolarů, tedy v přepočtu kolem 1,25 až 1,9 milionu korun.