Článek
Ohlásila to firma Cosworth, která se na vývoji dvanáctiválce pro valkyrii podílela. 176,3 koně na litr je výrazně více, než nabízí dosavadní rekordman, Ferrari F136-GL v modelu 458 Speciale. Tento osmiválec nabízí 605 koní z objemu 4499 ccm; na litr objemu tedy 134,5 koně.
Víme, že valkyrie má být hybrid, takže aby nedošlo k mýlce - podle dostupných informací je oněch 1146 koní výkon pouze spalovacího motoru, nikoliv celého hybridního ústrojí. Jak silný bude vůz jako celek, zatím není známo. [celá zpráva]
Protože valkyrie bude hybridní hypersport, nabízí se srovnání se „svatou trojicí”, tedy s McLarenem P1, LaFerrari a Porsche 918 Spyder. Britský stroj můžeme vynechat, protože jeho osmiválec je přeplňovaný, ale ferrari a porsche za zmínku stojí.
Dvanáctiválec o objemu 6262 ccm v laferrari dává 800 koní, tedy 127,8 koně na litr. V8 v porsche na tom je o chloupek lépe - s výkonem 616 koní z objemu 4593 ccm dává 134,1 koně na litr.
Proč je tak podstatné hovořit o nejvýkonnějších atmosférických motorech, když máme stroje jako Bugatti Chiron, jejichž výkon je ještě mnohem větší? Z jednoho důvodu - řada puristů upřednostňuje motory bez přeplňování pro jejich chování.
Reakce na plynový pedál jsou výrazně hbitější než u turbomotorů a nárůst výkonu je lineární s rostoucími otáčkami. A je velmi vzrušující držet plyn na podlaze a cítit, jak se motoru chce táhnout víc a víc.
Ovšem, máte-li radši turbodmychadla - když už mluvíme o litrově nejsilnějších motorech na světě, zmiňme i úplnou špičku ze všech sériových silničních aut. Prvenství drží čtyřválec v Mercedesu-AMG A 45 s 191,4 koně na litr. Testovali jsme ho v modelu AMG GLA 45. [celá zpráva]