Hlavní obsah

Dvanáct válců a nová tvář

Právo, Jaroslav Šimek

Modelová škála automobilky Audi má novou vlajkovou loď. Stává se jí luxusní limuzína Audi A8 L v prodlouženém provedení poháněná zážehovým dvanáctiválcem o objemu 6,0 l. Ten přenáší svůj výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím systému quattro.

Článek

Nové Audi A8 L 6.0 quattro lze na první pohled identifikovat i podle zcela nové "tváře", které dominuje jednodílná maska chladiče - ta se stává novým stylistickým prvkem značky Audi.

Dravec pod kapotou

Ve dvanácti válcích šestilitrového motoru se ukrývá výkon 450 koní, což je o 30 k více než v předchozím modelu. Také točivý moment povyrostl, a to o 20 Nm až na 580 Nm.

Díky těmto pozoruhodným výkonovým parametrům se tato luxusní limuzína nejvyšší třídy chlubí mimořádnou dynamikou, kterou překonává i většinu sportovních modelů. Dokáže totiž zrychlit z klidu na stovku během pouhých 5,2 s a na 200 km/h jen 17,4 s. Maximální rychlost dvanáctiválcové limuzíny je z bezpečnostních důvodů omezena na 250 km/h. Na tuto rychlost se Audi A8 L dostane už za 30 sekund po rozjezdu!

Řidiči, kteří už dvanáctiválcové Audi A8 L testovali, vyzdvihují především spontánnost, s jakou se motor po přidání plynu roztáčí z nejnižších otáček až k maximální hranici 6200 otáček za minutu. Na tom má velkou zásluhu především skvělý průběh točivého momentu - v širokém rozmezí 2300 až 5300 ot./min. má řidič pod pedálem plynu stále k dispozici více než 95 procent nejvyššího točivého momentu.

I sportovní režim

O přenos výkonu dvanáctiválcového motoru se stará šestistupňová automatická převodovka tiptronic, která dovoluje řidiči i manuální řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Řídicí jednotka převodovky tiptronic dovoluje rovněž navolení sportovního modu, při kterém se motor před přeřazením na vyšší rychlostní stupně vytáčí do vyšších obrátek a naopak při řazení směrem dolů převodovka řadí dříve než v normálním automatickém režimu.

Špičkový podvozek se systémem pneumatického odpružení a adaptivního tlumení spolu se stálým pohonem všech kol zaručuje limuzíně audi A8 L 6.0 quattro excelentní jízdní vlastnosti a maximální cestovní komfort za všech podmínek. Řidič může prostřednictvím rozhraní MMI zvolit jednu ze čtyř předdefinovaných charakteristik nastavení podvozku - od vysloveně komfortního až po zřetelně sportovní.

Světla pro denní jízdu

Pod čirým krytem světlometů se ukrývá další vyspělá technologie, jimiž jsou vozy značky Audi vyhlášené: Kombinované adaptivní světlomety nového Audi A8 L 6.0 quattro mají speciální světla pro jízdu ve dne, která jsou tvořena LED diodami. Toto denní osvětlení zvyšuje bezpečnost, protože díky jemu je Audi A8 L 6.0 quattro dobře viditelné za všech okolností. Zásluhou technologie LED diod, jejichž energetická náročnost je v porovnání s tradičními žárovkami nepatrná, se denní osvětlení nijak neprojeví na spotřebě paliva.

Cena novinky pro Českou republiku zatím nebyla stanovena. První zákazníci budou moci vůz objednávat začátkem roku 2004.

Související témata:

Výběr článků

Načítám