Hlavní obsah

Dunehawk: vize SUV pro Evropu

Novinky, Jaroslav Šimek

Studie Dunehawk představená nedávno na frankfurtském autosalonu, je vizí nissanu s pohonem všech kol zítřka.

Foto: Tereza Schreiberová

Do šumperského klubu se chodí bavit hlavně mladí lidé. Patří k nejoblíbenějším a nyní přivádí do města hvězdy českého šoubyznysu.

Článek

S atraktivním designem, vyspělou technikou a nápaditou kombinací charakteristik sportovně užitkového vozu (SUV) a víceúčelového auta (MPV) má být ideálním vozidlem 4x4 střední třídy, zaměřeným na aktivní rodinu. Je vybaven druhou generací pohonu Nissan All Mode 4x4, takže spojuje vynikající schopnosti jízdy v terénu s nekompromisními jízdními vlastnostmi na běžných komunikacích.

Silák od narození

Dunehawk spojuje všestrannost MPV s dynamickými vlastnostmi ryzího SUV. Žebřinový rám, krátký přední i zadní převis a obrovitá 20palcová kola mu dovolují snadno zdolat i těžký terén. Rám zvyšuje tažné schopnosti vozu, což je také důležitý požadavek pro rodinné aktivity. Ale Dunehawk jde ještě mnohem dál, než typický 4x4. Na cestách i mimo ně je doslova jako doma. Byl navržen ke stejným výkonům i ovladatelnosti jako běžné limuzíny a má luxusně vybavený interiér.

Takeši Jamazaki, tvůrce Dunehawku, říká: "Aktivní rodiny chtějí dnes od svých aut stále více, a tak jsme na tuto potřebu odpověděli kombinací výkonů SUV a všestrannosti MPV". Dunehawk ale to nejlepší z obojího staví ještě o stupeň výše. Vytvořil nový koncept, dokonale přizpůsobený požadavkům budoucnosti.

Impozantní Dunehawk oplývá hladkými liniemi s ostře řezanými pasážemi. Válcovitá karosérie s jemně zakřivenými boky je užší u střechy a podvozku, zatímco uprostřed je vůz širší. To pomáhá vytvořit pocit mohutnosti a zároveň zvětšuje šířku prostoru pro cestující právě tam, kde je to nejvíce potřeba - ve výši loktů. Téma válce se opakuje také u zadních dveří, na rozšířených blatníkách a v detailech interiéru.

Kompas, výškoměr, sklonoměr

Vnitřku dominují hrany. Středová konzole ve tvaru T obsahuje všechny zásadní informační systémy včetně obrazovky, monitorující prostřednictvím senzorů v každém kole i v systému All Mode 4x4 informace o trakčních podmínkách v reálném čase. Upravená verze originálního interaktivního systému ovládání Nissan N-Form ukazuje, jak by tento systém mohl fungovat v budoucnosti. Válcovitá palubní deska obsahuje také kompas, výškoměr a sklonoměr - velmi užitečné věci pro pohyb v opravdovém terénu.

Interiér Dunehawku zaujme kvalitou. Panely a sedačky, potažené krémovou kůží, příjemně kontrastují s hnědou kůží použitou třeba na volantu. Tmavohnědý koberec je schopen odolat veškerým následkům venkovních aktivit posádky. Diskrétní osvětlení, zalévající interiér decentním nepřímým světlem, vychází ze stropu, zpod dveřních klik a zpod zadních odkládacích schránek.

Vstup do vozu je velmi snadný díky dveřím, otevíraným o plných 90 stupňů. Přístup ke třetí řadě sedadel usnadňuje posuvná prostřední řada, která "odjede" a uvolní cestu. Všechna sedadla se dají úplně složit až do roviny, takže vznikne volně přístupný zavazadlový prostor, dost dlouhý a vysoký pro dvojici stojících horských kol. Stačí vyjmout pouze přední kola. Vidlice se pak pevně uzamknou do speciálního držáku, umístěného na zadní straně opěradel střední řady sedaček.

Rezervní kolo se upíná do jiného držáku, úhledně integrovaného do podlahy zavazadlového prostoru. Pro zvýšení komfortu a přizpůsobivosti má Dunehawk plně flexibilní uspořádání sedaček. Všech sedm míst může být elektricky složeno dálkovým ovládáním. Snížení, složení, nebo zvednutí sedadla může být navíc provedeno jednotlivě nebo i u všech současně.

Ve výbavě i kamery

Hladký povrch Dunehawku nenarušují ani dveřní kliky, ani vnější zpětná zrcátka. Dveře se otevírají elektricky - stačí se dotknout. A zadní kamery s vysouvacími obrazovkami na obou koncích palubní desky informují o dění za vozem. Praktické prvky zahrnují dostatečný úložný prostor s hlubokými kapsami ve dveřích a bočních panelech, stejně jako středovou stropní konzoli ve stylu dopravních letadel, která prochází po celé délce střechy a zahrnuje i schránky na zavazadla.

Po obou stranách stropní konzole je střecha prosklená, aby pomohla dotvořit pocit vzdušnosti. V konzoli jsou také výdechy ventilace a velký monitor zábavního systému DVD pro cestující na zadních místech. Kompletní vnější osvětlení vozu zajišťují LED diody, včetně páru silných přídavných reflektorů, integrovaných do náběžné hrany obou střešních ližin: toto řešení se objevilo už na výstavní verzi X-Trailu a nyní je i ve výbavě sériové verze. Motiv střešních ližin opakují boční stupačky, osazené také LED diodami.

Stupačky jsou velmi praktickou záležitostí: usnadňují nástup do vozu i naložení zavazadel nebo výbavy na střešní nosič. "Dunehawk je dokonalým SUV. Nabízí vzrušující jízdu na cestách a je velice schopný i v terénu. Má také spoustu prostoru pro celou rodinu jako MPV. A dobrodružné srdce," uzavírá prezentaci novinky pan Jamazaki.

Související témata:

Související články

Další nissan na obzoru

Uživatelé terénního vozu Nissan Patrol vědí, na co se mohou spolehnout. Tisícikilometrové vzdálenosti Afrikou stejně jako zdolávání výšek Krkonoš, extrémní...

Výběr článků

Načítám