Článek
Jak ukazuje video, vítězný tým letošního World Solar Challenge už je v cíli a náležitě to oslavuje. Tým Agoria pochází z Belgie a závodu se účastnil po osmé. O svém autě říká, že je to nejmenší, nejlehčí a nejefektivnější solární vůz, který kdy byl v Belgii postaven. A chce tak ukázat potenciál zelené energie celému světu.
Potenciál, který stačí i na ujetí přesně 3020 km za pět dní. Pokud si na to postavíte auto, které není dobré k ničemu jinému, a jste připraveni přespat tam, kam dojedete přesně v pět hodin odpoledne – tak zní pravidla. Anebo tam, kde vám dojde „šťáva“.
7 minuten 27 seconden, 299 kilometer en twee enorm gedreven Solar Teams. We gaan in de aanval: we mikken op de eerste plaats! 👊 #BWSC2019 #BWSC19
Posted by Agoria Solar Team on Wednesday, 16 October 2019
Závodní auta se totiž nesmějí nabíjet jinak než ze Slunce, s jednou výjimkou – ráno před vyjetím může být vůz nabit pěti kilowatthodinami ze zdroje jiného, než je Slunce. Pak už se ale řidič musí spolehnout právě na fotovoltaický panel, jímž je pokryta většina karoserie auta.
Tohle je nová Octavia. Škoda vypustila do světa první skici
Jízda není zrovna pomalá, průměrná rychlost vítěze byla 86,6 km/h a tým na druhém místě, který dojel do cíle jen o 12 minut později, byl v průměru pomalejší jen o 0,5 km/h.
Obhájce titulu z minulého ročníku, tým Vattenfall z Nizozemska, do cíle nedojel – 260 km před Adelaide vůz shořel na prach. Řidiči se ale nic nestalo.
With a heavy heart we have to tell you that our Bridgestone World Solar Challenge is over. The team is devastated. NunaX caught fire, the driver got out on time and everybody is safe. 📸 Jorrit Lousberg
Posted by Vattenfall Solar Team on Wednesday, 16 October 2019
World Solar Challenge se jede ve třech kategoriích. Ta hlavní, o jejíchž účastnících tu je řeč, se jmenuje Challenger a je pro auta, která mají jedno místo k sezení a jsou nejrychlejší.
Druhá kategorie Cruiser obsahuje praktičtější auta o dvou sedačkách, ale pořád na solární pohon. A třída Adventure je v souladu se svým jménem o dobrodružství – nesoutěží se tu, nýbrž jezdí auta z předchozích ročníků právě jen kvůli tomu, aby si jejich týmy zopakovaly zážitek. Celá soutěž je určena pro univerzitní studenty.
Belgický vítěz třídy Challenger dojel do cíle 17. října v 11:52 tamního času, závod trvá až do 20. října. To znamená, že řada týmů – dle online mapy na webu podniku dokonce většina – je stále ještě na cestě.