Článek
„Kapacita lžíce je 14 tun, takže se do ní vejde velké nákladní auto,“ nastínil generální ředitel Ferritu Pavel Mohelník. Už dva roky vyrábí firma desetitunové lžíce pro nakladače. Ty váží celkově 30 tun, váha nového nakladače s čtrnáctitunovou lžící je celkem 40 tun.
Stroj společnost ze Slezska vyrobila ve spolupráci s ruským koncernem UGMK, který působí v těžebním a zpracovatelském průmyslu.
„Náš je celý vývoj, výroba je dělená. My dodáváme část komponentů do Ruska, kde se stroje montují. Momentálně už tam dělají dva další, které půjdou v srpnu do dolů,“ popsal s tím, že výhodou spolupráce s ruskou skupinou je fakt, že zákazníka znají předem.
Primárně totiž nakladač vyvinuli a vyrábějí pro UGMK, respektive jeho dceřiné firmy zabývající se těžbou rud.
„Jsme ale dohodnuti, že pokud bude zájem i jinde, tak budeme dodávat i jinam v Rusku nebo třetím stranám,“ doplnil s tím, že v Česku však takový nakladač nemá využití. „Je to ale největší důlní nakladač u nás vyrobený, větší se tady nevyrábí,“ potvrdil generální ředitel Ferritu.
Nadšenec z Ústecka prodloužil Embéčko. Stovek tisíc za limuzínu nelituje
Vývoj nakladače stál společnost asi milion eur (asi 26 milionů korun). Hodnota stroje ale není podle Mohelníka jasná, jde řádově o statisíce eur. Už příští rok chce frýdlantská společnost představit ještě větší kolový nakladač, do lžíce by se mu mělo vejít až 17 tun materiálu.
Ferrit zaměstnává 350 lidí, vyrábí závěsné, pozemní kolejové a kolové systémy a stroje určené pro doly. Kromě závodu ve Starém Městě u Frýdku-Místku má pobočky v Rusku a Číně. Loni získal na tržbách asi 1,5 miliardy korun, zisk se pohyboval kolem 100 milionů. Letošní rok očekává kvůli pandemii koronaviru a s ní spojené krizi propad tržeb asi o třetinu.