Článek
Pokud chcete „obytňák”, který lze řídit jako běžné osobní auto, můžete si buď nechat udělat zakázkovou přestavbu ze své dodávky, nebo jít do autosalonu Volkswagenu (California) či Mercedesu (model Marco Polo odvozený z třídy V). A zejména v posledních dvou případech si do portmonky sáhnete hluboko, obytná auta jsou hodně drahá. V rámci kempovacích aut běžné velikosti má málokteré tak ikonický status jako Volkswagen California.
Proč tomu tak je? Důvodů, proč jej lidé mají rádi, je několik. Zaprvé je to prostorné a zároveň kompaktní auto. Zaparkujete s ním na jakémkoliv parkovacím místě před supermarketem, a přitom se v něm vyspí čtyři lidé. A ještě si v něm ráno v integrované kuchyňce uvaří snídani.
Lednička, postele, sprcha...
California je postavená na základech transporteru, tedy auta pro řemeslníky, ale zároveň - v nejdražších specifikacích - vozu, na kožených sedačkách převeze byznysmeny na jednání. Transporter má jednu kouzelnou vlastnost - jezdí se s ním jako s běžným osobním automobilem. A dálnici bez omezení rychlosti s ním klidně proletíte stoosmdesátkou jako nic. Navíc si můžete přikoupit pohon všech kol.
Je to německé auto, takže seznam příplatkové výbavy je takřka nekonečný, můžete mít verzi s dvoulůžkem, pro čtyři nebo dokonce pět lidí. A Californii můžete (ale nemusíte) dovybavit spoustou dalších věcí: kromě praktických skříněk (klidně z pravého dřeva) také umyvadlem, plynovým sporákem se dvěma hořáky (elegantně zakrytými skleněným víkem), dřezem, integrovanou ledničkou nebo sprchou s 30litrovým rezervoárem.
Na střeše je výsuvné lůžko pro dva cestující; na délku je místa dost, na šířku o trochu méně. Pokud máte elektrické ovládání, je vysunutí snadné, mechanická varianta chce přeci jenom trochu cviku.
Vynikající, ale drahá
Celková hmotnost „spáčů” z druhého patra nesmí překročit 150 kilogramů; takže kupříkladu dva muži běžné hmotnosti nahoře jednoduše nocovat nemohou. Nahoře spíte na polstrovaných matracích položených na lamelový rošt o rozměrech 1,20 m x 2,00 m a podobnou prostornost nabídne i lůžko dole. Zde ovšem bez hmotnostního omezení.
Samozřejmě ne všechno je ideální: zadní náprava na příčných nerovnostech při jízdě na dálnici mlátí a popisovaný model je už v základu docela drahý (nejlevnější verze přijde na 1,34 miliónu korun).
Navíc je servis složitější (a tedy dražší) než u běžného automobilu. Je nesmysl jezdit s Californií na každodenní cesty, pokud ji máte jako druhé třetí auto pro expedice a výlety s přespáním, je vynikající.
VW California
Vyrábí se od roku 1988, za tu dobu se celkem prodalo 157 000 kusů čtyř generací (T3, T4, T5 a T6)
V roce 1988 byla California představena jako speciální edice, později se z ní stala samostatná modelová řada.
První řada (T3) měla ještě vzduchem chlazený čtyřválec a pohon zadních kol. Od následující generace se motor přestěhoval dopředu a poháněna byla přední kola (ev. všechna čtyři).