Článek
Dovoz ojetých osobních aut vzrostl za sedm měsíců meziročně o 18,7 % na 100 388 vozů. Je to stále o pět procent méně než ve stejném období roku 2019. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Průměrné stáří dovezených aut je 10,5 roku, což je o desetinu roku méně než loni. Podíl vozidel starších deseti let je 51,6 %. Loni to bylo o dva procentní body více.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Nejvíce dováženou značkou je stále domácí Škoda Auto s 22 362 importovanými vozy, následuje Volkswagen s 20 080 auty a Ford s dovozem 8665 aut. Následují prémiové značky BMW, Mercedes-Benz a Audi.
Rekordní poptávka, ale i tristní situace na trhu nových vozů, kde se stále prodlužují čekací doby v důsledku nedostatku čipů, vede podle výkonného ředitele AAA Auto Petra Vaněčka zákazníky k ojetinám. Situaci výrazně ovlivňuje i stále omezený dovoz ojetých aut ze států západní Evropy, tedy jeden z klíčových zdrojů ojetých aut ve státech Visegrádské čtyřky.
Obliba ojetých aut u bohatých lidí roste. Má to dobrý důvod
„Podle údajů Svazu dovozců automobilů se do Česka za sedm měsíců letošního roku dovezlo 100 388 ojetin, což je stále o 5 608 aut méně, než v roce 2019 před nástupem koronavirové pandemie. Dovozy letos překonaly hodnoty roku 2019 pouze v červnu, jinak se stále drží pod touto úrovní a zahraniční ojetiny tak na trhu chybí. Značně nedostatkovým zbožím jsou zejména velké rodinné vozy, které vzhledem k současným trendům rodiny využívají například ke kempování v tuzemsku a okolních státech. To pochopitelně tlačí ceny ojetin nahoru a dá se očekávat, že zatím stále mírně porostou,” doplnil Vaněček.
V loňském roce se ojetých aut dovezlo nejméně za pět let, když jich bylo do konce července importováno pouze 84 538. V průměru tak šlo o 12 077 aut měsíčně. V letošním roce je měsíční průměr 14 341 vozů, zatímco v roce 2019, který nebyl nijak ovlivněn pandemií, se ze zahraničních trhů měsíčně dováželo 15 142 aut.