Článek
Během posledních let sledujeme raketový vzestup čínských automobilek, které na svém domácím trhu nabízejí stále schopnější čistě elektrické vozy, jejichž ceny jsou ve srovnání se západní konkurencí podstatně nižší.
Jak ovšem ukázal průzkum Reuters, ceny čínských automobilů exportovaných do Evropy jsou o dost vyšší, čímž se zřejmě čínské automobilky snaží maximalizovat svůj zisk na exportních trzích. Ve srovnání s evropskými/západními vozy přitom stále vycházejí výhodněji a nabízejí i poměrně bohatou výbavu.
Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď s elektromobily
Tuto strategii využívá například automobilka BYD, která se na čínském trhu dostává do stále ostřejšího konkurenčního boje s ostatními čínskými značkami, což ji nutí v Číně snižovat ceny, čímž omezuje svůj zisk. To si ovšem kompenzuje v Evropě.
Například cena modelu BYT Atto 3 je podle průzkumu Reuters na exportních trzích vyšší o 81 až 174 procent. Ceny modelu BYD Dolphin pak mají být vyšší o 39 až 178 procent. U modelu BYD Seal je cena na exportních trzích vyšší o 30 až 136 procent.
Jako příklad pak Reuters uvádí elektromobil BYD Dolphin. Zatímco v Německu vychází v přepočtu na 37 439 dolarů (cca 881 tisíc korun), v Číně se cena pohybuje okolo 16 524 dolarů (cca 389 tisíc korun). Rozdíl v ceně Tesly Model 3, dovážené z čínské Gigafactory i na evropský trh, je přitom jen 37 procent.
Už to naznačuje, že podstatně vyšší ceny na evropských trzích nejsou způsobeny pouze náklady spojenými s dovozem. Čínské značky se navíc mohou pochlubit optimalizovanou výrobou a nižšími náklady na výrobu drahých baterií. Čína má totiž přístup ke zdrojům, disponuje řadou výrobců, má nízké náklady na práci i energie, a navíc stát výrobu elektromobilů podporuje.
Čínské automobilky tak zřejmě mají velký manévrovací prostor, pokud by se západní značky rozhodly zlevňovat. Lze navíc očekávat, že ani zavedení různých dovozových daní čínské automobilky v exportu příliš nezpomalí.