Hlavní obsah

Dopravní podnik sestavuje vlastní trolejbusy. Ušetří tím miliony

Dopravní podnik města Brna (DPMB) pokračuje v projektu Mario, kdy si jako jediný dopravce v Česku kompletuje trolejbusy vlastními silami z dodaných dílů. První dva takto sestavené trolejbusy jezdí v Brně už od loňska, další přibydou letos na podzim.

Foto: Archiv DPMB

Složením trolejbusu z dodaných komponentů ve vlastních dílnách DPMB ušetří dva a půl milionu.

Článek

S nadsázkou lze říci, že jde o velkou skládačku pro velké kluky. Z letošní dodávky komponentů na deset vozů SOR TNS 12 dorazily do dílen ve vozovně Komín dvě, další budou následovat.

Úspora dva a půl milionu

„První dva vozy z projektu Mario v Brně jezdí od loňského roku. Využili jsme rámcové dohody a objednali od výrobce komponenty k sestavení dalších deseti trolejbusů. Pokračujeme tak v obnově vozového parku, v tomto případě v rámci unikátního projektu, kdy si vozy kompletujeme sami a ušetříme tak na jednom trolejbusu dva a půl milionu korun,“ uvedl ředitel DPMB Miloš Havránek s tím, že v příštím roce by rádi koupili a sestavili dalších deset kusů. Cena plně kompletovaného vozu se přitom pohybuje okolo deseti milionů korun.

Technici ve vozovně nyní montují kabelové rozvody, instalují elektrické výzbroje a motory, sběrací soustavy a střešní kontejnery. Následovat bude propojení všech systémů a takzvané oživení vozu.

Vůz kompletují měsíc

„Samotná kompletace jednoho vozu a jeho oživení nám zabere přibližně měsíc. Pak nás čekají různé revize zakončené žádostí o vydání průkazů způsobilosti. Předpokládáme, že by tyto dva vozy mohly vyjet s cestujícími na přelomu října a listopadu,“ doplnil Marian Čech, vedoucí technického provozu trolejbusů DPMB. V průběhu léta a podzimu výrobce dodá komponenty k dalším osmi trolejbusům, na jejichž sestavení vzápětí začne tým pracovat.

DPMB je nevětším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR, aktuálně má 134 trolejbusů. Vozový park trolejbusů prochází v posledních letech masivní obnovou. Moderní, nízkopodlažní a klimatizované trolejbusy SOR TNS 12 v provozu nahradí trolejbusy 21Tr z let 1999 až 2002, kterých DPMB provozuje nyní šestadvacet.

Výběr článků

Načítám