Článek
Pět a půl roku dlouhá cesta z vývojového centra německého Mercedesu-AMG na silnice je u konce. Automobilka oficiálně představila plug-in hybridní hypersport AMG One v produkční verzi. Samotné vedení přitom přiznalo, že se dokončení vozu zdálo být zprvu nereálné.
Pod kapotou auta, které působí spíše jako závodní speciál, se nachází 1,6l šestiválcový motor s turbodmychadlem s výkonem 573 koní, který točí i 11 tisíc ot./minutu, přičemž ale plní veškeré náležitosti poslední verze normy Euro 6, což je prakticky zázrak.
Pod kapotu kvůli tomu musel Mercedes nainstalovat sofistikovaný systém čištění výfukových plynů.
Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT přijíždí v edici F1
Se spalovacím motorem jsou v AMG One ještě čtyři elektromotory. Dva z nich jsou u předních kol - vůz takto disponuje pohonem všech kol - a dávají dohromady 326 koní. Jeden je připojen k šestiválci, ten dává 163 koní. A konečně, poslední elektromotor je spojen s turbodmychadlem a poskytuje 122 koní.
Dohromady to dává kombinovaný výkon 1063 koňských sil při hmotnosti necelých 1700 kilogramů. Vůz i díky speciálně vyvinutému sedmistupňovému robotizovanému manuálu dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 2,9 sekundy a maximálně dovede jet až 350 km/h.
Jakožto plug-in hybrid má samozřejmě trakční baterie, a to - zejména kvůli snaze o úsporu hmotnosti - o kapacitě 8,4 kWh. AMG One tedy dovede v elektrickém režimu ujet 18 kilometrů.
Také disponuje sofistikovaným systémem rekuperace a vodním chlazením baterií. Umí kolem nich udržet stálou teplotu 45 °C, a to i při rychlé jízdě na okruhu.
Mercedes Vision AMG: Futuristický koncept předpovídá budoucnost aut z Affalterbachu
Mimo technických vymožeností pod kapotou se AMG One může pochlubit řadou aktivních aerodynamických prvků generujících skutečný přítlak už od rychlosti 50 km/h.
Aktivní aerodynamické prvky upravují svou funkci v závislosti na zvoleném jízdním režimu a automobilka říká, že v módu pro závodní okruh je přítlak pětinásobný oproti režimu pro jízdu po silnici.
Za zmínku stojí třeba také zavěšení kol typu pushrod, hořčíková kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, speciálně vyvinutými pro tento vůz, a karbon-keramické brzdy.
V kabině se model One tváří jako skutečný závodní vůz, ale nechybí mu dva displeje či klimatizace nebo couvací kamera. Většina ovládacích prvků však je na volantu, který svým tvarem blízkým tomu ve formuli 1 v podstatě nedovoluje jiné držení než v pozici „tři čtvrtě na tři“.
Mercedes se nechal slyšet, že vyrobí 275 kusů tohoto unikátního vozu s cenovkou okolo 55 milionů korun. Všechny jsou už prodané.