Článek
Americká značka Dodge je v USA známá. Však také představuje padesát procent všech prodaných vozů z celého koncernu amerických firem sdružujících se v DaimlerChrysleru. Je sice pravda, že nejvíc táhnou prodeje pick-upy, ale to nic nemění na tom, že Dodge je v USA hodně úspěšným zbožím.
V Evropě jsme mohli Dodge zaregistrovat jen zřídka. Jeho sláva však přeskočila i k nám jako jiskra při uvedení ohromného desetiválcového supersportu Viper, který nemá v Chrysleru protiváhu.
Dodge otevírá zastoupení
Dodge je však až nyní oficiální značkou prodávající na našem trhu. Neočekává se zatím žádný velký podíl na trhu, ale podle představitelů značky by mohl nějaký kus koláče ukrojit. Nový model Caliber bude do Česka dodán v sedmdesáti kusech, které by snad měly zmizet z autosalonu ještě letos. Dopomoct k tomu má stále se rozšiřující síť, která se zanedlouho rozšíří o tři autosalony (nejen pro Dodge, ale i Jeep a Chrysler).
Caliber má evropský kalibr
Prvním a zatím jediným modelem (pokud nepočítáme jen kusově prodávaný Viper) se stal Dodge Caliber. Tento vůz má více evropské rozměry a už upustil od americké mohutnosti a těžkopádnosti. Sice se stále snaží odkázat na svalnaté linie karoserie, ale vše už v kompaktnějším provedení. Rozměry vozu tomu také napovídají - 4415 x 1800 x 1535 mm. Je jasně vidět, že se řadí někam do mezery mezi Volkswagen Golf a třeba Škodu Octavia. Však také má vyplnit tuto mezeru a najít si klientelu mezi těmi, kterým nesedí nudný koncernový design. Nalákat by měl i na prostorný zavazadelník, který má v základním uspořádání 524 l.
Tři motory, čtvrtý přijde
Dodge Caliber bude mít pohonné jednotky spíš evropské velikosti. Dokonce lze bez nadsázky říct, že skutečně evropské, vždyť turbodiesel o objemu 2,0 l a výkonu 103 kW můžeme najít u již zmiňovaných modelů koncernu Volkswagen. Dodge využil kooperace a nasadil tyto levné motory raději, než drahé mercedesovské.
Dalšími pohonnými jednotkami jsou zážehové čtyřválce 1,8 a 2,0 l (110 a 115 kW). Výkonnější z nich spolupracuje s bezstupňovým automatem CVT. Je zajímavé, že maximální rychlost má vznětový motor mnohem vyšší (196 km/h) než oba zážehové agregáty (184 resp. 186 km/h).
Cena vozu začíná na 445 000 Kč, turbodiesel přijde na 525 000 Kč. Později by měl přibýt i výkonnější 2,4litr a někdy během příštího roku po uvedení Dodge Nitro přijde na řadu i nejvýkonnější varianta Caliber SRT4 s jeho přeplňovanou verzí.
Technická data | |||
Motor | 1.8 | 2.0 | 2.0 CRD |
Zdvihový objem | 1798 ccm | 1998 ccm | 1968 ccm |
Výkon | 110 kW | 115 kW | 103 kW |
Toč. moment | 168 N.m | 190 N.m | 310 N.m |
Největší rychlost | 184 km/h | 186 km/h | 196 km/h |
Spotřeba (l na 100 km) | |||
ve městě | 9,6 | 10,1 | 7,9 |
mimo město | 6,0 | 6,9 | 5,1 |
kombinovaná | 7,3 | 8,1 | 6,1 |
Budoucnost Dodge
V Evropě se jako další objeví model Nitro se dvěma šestiválci 3,7 a 4,0 l a jedním turboddieselem (2,8 l). Následovat bude výkonná verze Dodge Caliber (2,4 turbo/227 kW) a nová generace Dodge Avenger. Jako zatím poslední v dlouhodobém výhledu přijde krátká verze modelu Voyager, která bude prodávána pod obchodní značkou Dodge.