Článek
EK, která dohlíží na obchodní politiku EU, uvedla, že cla jsou nutná jako protiváha tomu, co podle ní představují nespravedlivé subvence, včetně zvýhodněného financování, grantů či poskytování pozemků, baterií a surovin za nižší než tržní ceny. Vyšetřování subvencí zahájila EK zhruba před rokem.
Navrhovaná cla se pohybují v rozmezí od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC a jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Peking označil cla EU za protekcionistická a poškozující vztahy EU a Číny a dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu. V letošním roce zahájil vlastní šetření dovozu brandy, mléčných výrobků a vepřového z EU jako zjevnou odvetu za cla na elektromobily. Čína rovněž napadla předběžná opatření EU, která předcházela konečnému zavedení cel, u Světové obchodní organizace (WTO).
Na český trh míří další čínské automobilky Omoda a Jaecoo
Evropské automobilky se potýkají s přílivem levnějších elektromobilů čínských konkurentů. EK odhaduje, že podíl čínských značek na trhu EU vzrostl na osm procent z méně než jednoho procenta v roce 2019 a příští rok by mohl dosáhnout 15 procent. Ceny čínských vozů jsou obvykle o 20 procent nižší než ceny modelů vyráběných v EU.
Členské země nejsou v otázce cel na elektromobily jednotné, a i Německo, největší ekonomika EU a hlavní výrobce automobilů, bylo proti. Celkem cla podpořilo deset členů EU, pět hlasovalo proti. Zbývajících 12 členských zemí se zdrželo hlasování, mezi nimi i Česká republika. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU se 65procentním podílem na počtu obyvatel.
EK již uskutečnila s Čínou osm kol technických jednání s cílem najít alternativu ke clům. Zatím se však strany nedohodly. Jednání mohou pokračovat i po zavedení cel.
Zatím není jasné, jaký dopad budou mít cla na spotřebitelské ceny. Někteří výrobci je možná budou schopni alespoň částečně absorbovat.
Za prvních devět měsíců letošního roku se čínský vývoz elektromobilů do EU snížil meziročně o sedm procent. V srpnu a září ale vzrostl o více než třetinu, ukazují údaje čínského svazu osobních automobilů CPCA.
Spojené státy letos v květnu rozhodly, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny na 100 procent z předchozích 25 procent.