Článek
V tuto chvíli je smontováno 20 trolejbusů, přičemž pět jich je dokončeno a zbylých 15 je ve fázi zkušebního provozu a konečných úprav. První trolejbus bude do Vilniusu dodán v červnu, všech 20 vozidel bude na místě v srpnu. „Dalších 20 vozů je ve výrobě,“ řekla ČTK mluvčí strojíren Tereza Hladíková.
„Výroba trolejbusů pro litevské hlavní město pokračuje dobře a první vozidla tam budou brzy přepravena,“ doplnil Radek Svoboda, ředitel Škody Electric ze skupiny Škoda Group. Podle něj minulý týden předvedli škodováci v Plzni nové trolejbusy zástupcům Vilniusu i odběrateli - dopravci Vilniaus viešasis transportas (VVT). Nahlédli do výroby a svezli se v prvním hotovém voze.
Trolejbus pro Vilnius prošel podle Svobody řadou testovacích procedur, včetně ujetí 2500 kilometrů v ulicích Plzně. „Do konce letošního léta bude v ulicích Vilniusu jezdit 20 těchto nových vozidel, která poskytnou pohodlné cestování obyvatelům i návštěvníkům,“ sdělil ředitel VVT Ignas Degutis.
V Praze přibude další trolejbusová linka
Dodal, že spolupráce se Škodou Group trvá přes 60 let a společně vyzkoušely firmy řadu modelů. Kromě dodávky nízkopodlažních dvanáctimetrových vozidel Škoda 32 Tr zahrnuje smlouva s VVT také kontrakt na náhradní díly pro pravidelnou údržbu na prvních pět let provozu.
Pobaltí je pro skupinu jedním z nejdůležitějších regionů. Škoda Group už tam dodala stovky vozidel. Trolejbusy Škoda mají v litevské metropoli dlouhou tradici. Od 60. let minulého století tam podle vedoucího komunikace Škody Group Jana Švehly jezdilo několik set vozidel, převážně typu Škoda 9 Tr a Škoda 14 Tr.
„Byly vždy oblíbené a považované za velmi spolehlivé. Poslední dodávky starších typů se uskutečnily v 90. letech. Od roku 2018 je ve Vilniusu v provozu 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda,“ uvedl. Dalších 125 vozů dodala skupina do lotyšské Rigy. V Litvě dále jezdí 13 elektrických vlaků Škoda a skupina se chce zapojit do dalších výběrových řízení.
Do Vilniusu teď skupina dodá trolejbusy s trakčními bateriemi a dynamickým dobíjením z vedení, které nevyžadují výstavbu další infrastruktury pro nabíjení. Baterie umožňují ujet bez trolejí nejméně 20 kilometrů. Kromě dobíjení během jízdy je lze nabít v depu. „Nový typ vozu je lépe ovladatelný, pohodlnější a dokáže objíždět překážky na křižovatkách i v ulicích,“ konstatovala mluvčí Škody.
Bezpečnost provozu i vyšší komfort řidičů zajistí kamery před vozem i uvnitř a systém Mirror Eye, který nahrazuje vnější zpětná zrcátka. Ve vozech bude klimatizace, informační systém, wi-fi připojení, rampa pro nástup handicapovaných a zařízení pro neutralizaci virů.
Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů, dodala jich přes 14 500 do Evropy, Asie a USA. Dále vyrábí elektrobusy, trakční pohony a motory, tramvaje, elektrické vlaky, vagony do metra a důlní vozy.