Článek
Jaký je váš osobní vztah ke skútrům?
Velmi pozitivní. O motoristický sport jsem se zajímal už od mládí. Absolvoval jsem školicí kurzy zaměřené na mechaniku a údržbu motocyklů, pracoval jsem na částečný úvazek v opravnách automobilů a podílel jsem se i na činnosti klubu pilotů závodních vozů. Dokonce jsem se závodů i sám účastnil. Díky tomu, že jsem si všechno vyzkoušel na vlastní kůži, dokážu se vžít do přání zákazníků. I proto se ve vývoji stále více zaměřuji na téma elektromobility.
Jsou i u elektroskútrů přání zákazníků tak odlišná? Nehledají prostě jen praktický dopravní prostředek?
Tak jednoznačné to není. Preference zákazníků se mohou v každém koutě světa lišit. Někomu jde ryze o jízdní vlastnosti, jinému více o design, další trvá na nízké ceně či nulových emisích. Naším motem je Win My Heart, tedy získat si srdce každého zákazníka. Elektroskútr se může stát i v Praze a dalších českých městech každodenním společníkem na cesty.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v Česku aktuálně eviduje necelých 240 veřejných dobíjecích stanic. Nemůže být malá síť stanic pro zákazníky překážkou?
Naše elektroskútry nemusíte dobíjet přes kabel na veřejných stanicích nebo doma ze zásuvky. Vyvinuli jsme dobíjecí systém iONEX, který poskytuje řešení jak pro tradiční čerpací stanice, kde se zásobníky baterií dají umístit obdobně jako schránky na zboží z e-shopů, tak i pro zcela nová místa, kde byste dnes čerpání pohonných hmot nehledali.
Naší filozofií totiž je umožnit výměnu baterií všude tam, kde je to přirozené – v obchodních centrech, na poštách, nádražích či hotelech, ale i na méně obvyklých místech – třeba v centrálách rozvážkových služeb či různých logistických firmách, kde čas hraje důležitou roli a kde není prostor pro zdlouhavé dobíjení.
Motorka z Brouka: Výsledek je prapodivný
Baterie tedy bude jednoduše vyjímatelná? Zvládne ji vyměnit i naprostý laik?
Bude to stejně jednoduché jako vyndat ze zavazadlového prostoru tašku s nákupem. Dvě autobaterie vybavené chytrým madlem jsou umístěny hned pod sedadlem. Vyjmout je dokážete jednou rukou.
Ti, kdo na skútru dojíždějí každý den do práce, si baterii pohodlně odnesou domů a nabijí ji přes noc. Nebo si ji vezmou na schůzku do kavárny, kde si ji během hodiny jednoduše dobijí jako mobilní telefon. Naše řešení ale zahrnuje i dostatečnou síť pointů, kde je možné si nabitou baterii na cestě vypůjčit a po jejím vybití ji zase vrátit. K tomu by měla fungovat síť partnerských prodejen, servisů či hotelů, kde si bude možné starou baterii jednoduše vyměnit za novou.
Funguje už někde takto propracovaná dobíjecí síť?
Na Tchaj-wanu se nám povedlo takovou velmi dobře fungující síť vybudovat. Do konce roku v zemi rozmístíme dva tisíce iONEX dobíjecích stanic a do dvou let chceme mít kolem třiceti tisíc výdejních míst. Samozřejmě se chceme stále více prosazovat i v Evropě, velmi dobře jsme se etablovali už třeba v Německu.
Myslíte si, že se lidé naučí dobíjet si skútr třeba v kavárně?
Troufnu si tvrdit, že nabíjení skútrů bude mít stejný vývoj jako dobíjení mobilů. Vzpomeňte si na dobu před deseti patnácti lety. Tehdy jsme byli zvyklí, že přístroj vydržel nabitý i týden. Dnes používáme chytré mobily a přijde nám normální, že nám v něm baterie vydrží jeden den, což je přesně doba, kterou potřebujeme.
Nedělá nám ani problém nosit dobíjecí kabel stále u sebe, abychom si přístroj mohli rychle dobít. I skútry si tedy zvykneme pohodlně nabíjet kdekoliv. Asi bude potřeba trochu změnit myšlení, na které jsme se nastavili při používání benzinových motorů – že je nutné dojet až k benzinové pumpě.
Jak jsou na tom vaše elektroskútry s dojezdovou vzdáleností?
Model i-One, který je navržen pro každodenní využití v městském provozu, ujede při rychlosti 30 kilometrů za hodinu a použití obou baterií až 90 kilometrů. To znamená, že s ním můžete vyrazit i na víkendovou cestu. Ve městě většinou řidič tolik kilometrů za den neujede, například na Tchaj-wanu činí průměrná denní ujetá vzdálenost 12 kilometrů.
První motocykl Jawa se představil přesně před 90 lety
O svých elektroskútrech říkáte, že jsou „chytré“. Co si pod tím máme představit?
Modely i-One jsou vybaveny „chytrou“ technologií Noodoe IOT, díky níž můžete na panelu před sebou sledovat informace o aktuálním počasí nebo o nejbližší nabíjecí stanici. S nově představenou funkcí Noodoe Journey si pak třeba uchováte data o každé své cestě a můžete je sdílet s řidiči po celém světě. Lidé dnes sdílejí počty uběhnutých kilometrů nebo zážitky s restaurace, možnost sdílet údaje o svých cestách tak určitě ocení.
Vaše společnost není tradičním výrobcem silničních motocyklů. Jak chce přesvědčit zákazníky, aby věnovali pozornost i vašemu portfoliu nových elektrických motorek?
Ale ani tradiční výrobci motocyklů toho zatím v oblasti elektromobility moc nepředvedli. Věřím, že o sobě dáme vědět kvalitními a designově zajímavými produkty. Lidé už na elektrické motorky čekají a vyhlížejí stroj, do něhož se zamilují. Naše výrobky mají duši, a pokud přidáme kvalitní jízdní vlastnosti, určitě zákazníky zaujmeme. Rádi bychom, aby se značka KYMCO stala ve světě elektromotocyklů stejným pojmem, jako je Tesla ve světě elektroautomobilů.
Na pražském veletrhu e-Salon jsme nedávno představili model RevoNEX, což je elektrický naháč s rychlostí až 205 kilometrů za hodinu, který je vybaven šestistupňovou převodovkou. Z 0 na 100 kilometrů za hodinu zrychlí za 3,9 sekundy a z 0 na 200 kilometrů za hodinu za pouhých 11,8 sekund. Ve městě, kde není řazení příliš potřeba, mohou řidiči využívat pouze první rychlostní stupeň, který umožní zrychlení až na osmdesátku.
Zachovává si tento model některé vlastnosti tradičního motocyklu?
Speciálně pro tento model jsme vyvinuli systém Full Engagement Performance, který řidiči právě umožňuje využívat plného potenciálu motocyklu.
Při jízdě po nerovné vozovce nebo kalužemi vody, které se na silnicích v našich zeměpisných šířkách běžně vyskytují, nedochází k proklouzávání kol, a řidiči se tak mohou spolehnout na hladký zážitek z jízdy.
Během náhlého brzdění v neočekávaných situacích pak systém zajišťuje maximální trakci a zabraňuje zvedání zadního kola. Příznivce tradičních motocyklů určitě také potěší přirozený zvuk motoru vylepšený vícefrekvenčním akustickým generátorem.