Článek
Vůbec nejstarším vystavovaným strojem byl motocykl Harley-Davidson z roku 1928, řekl pořadatel Jiří Táborský. Setkání veteránů je memoriálem, který připomíná památku jeho otce, velkého příznivce historických automobilů.
Účastnící dorazili z mnoha míst České republiky, jeden z majitelů historického auta přijel z Německa. Pořadatelé pojali sraz recesisticky. Motoristé se převlékli za námořníky, pionýry nebo rodinu Flinstoneových, nechyběl ani kostým muchomůrky.
„Veteránské spolky a hnutí se začaly sdružovat na popud toho, že dřív se používala stará auta jako alegorická auta, na různé recese, na různé zatahování, majálesy a tak dál. A chtěli jsme se ‚vrátit ke kořenům‘. My jsme letošní memoriál nazvali Blázni na cestách,“ řekl Táborský.
Mezi dlouholeté účastníky srazů majitelů historických aut je František Vodica z Bochoře na Přerovsku. Nechyběl ani na sobotním setkání. Po léta na silnice vyjížděl s Tatrou 52, kterou však před nedávnem věnoval do muzea. Namísto ní si pořídil kabriolet Tatra 75, který představil i v Bystřici pod Hostýnem. „Je to pro mě na řízení daleko jednodušší, je to lehčí auto, lépe ovladatelné,“ řekl Vodica.
Béžovo-černý vůz pochází z roku 1936, obsah motoru má téměř 1700 kubických centimetrů. „Je to auto s rychloběhem a podle starých příruček by mělo jet až 110 (kilometrů v hodině). Jinak těch 80 asi. Já ho mám letos první rok. Takže zatím jsem s ním byl asi čtyřikrát,“ uvedl majitel veterána.
O historická auta se zajímá od začátku 70. let. Kromě Tatry 75 vlastní ještě vůz Tatra 613, jeho manželka Škodu Felicia z roku 1961. Jezdí na srazy v České republice a na Slovensku.
Před polednem vyrazily nablýskané historické vozy z Bystřice pod Hostýnem na zhruba 50 kilometrů dlouhou vyjížďku po okolí. Trasa vedla přes Rusavu na Kroměřížsku, Držkovou, Lukov a Fryšták na Zlínsku a Holešov na Kroměřížsku zpět do Bystřice pod Hostýnem. Na hřišti v místní části Bílavsko čekalo na účastníky občerstvení, plnění úkolů a zábava.