Článek
Ford GT40 MkI si mnozí z nás pamatují jako ikonický závodní vůz, jehož příběh před několika lety připomněl i film Le Mans ’66 s hvězdným obsazením. Vznikl především s cílem porazit Ferrari, což se mu povedlo právě v roce 1966.
V návaznosti na závodní úspěch modelu, který v roce 1966 obsadil všechna tři pódiová místa na Le Mans, vznikla i speciální série 30 vozů, které byly určeny pro silniční použití. Po technické stránce se přitom stále jednalo o závodní stroje, ovšem lehce upravené pro silnice.
Jedním z nich je i vůz nabízený aukčním portálem Mecum Auctions, který byl jako nový doručen 14. listopadu roku 1966 do Itálie. Jeho majitel Antonio Allecce si vybral modrý lak Dark Blue Metallic, a navíc si připlatil za vysokotlakou olejovou pumpu, závodní výfuk a rezervu.
Na prodej bude ikona Le Mans: Ford GT40, který před 52 lety porazil Ferrari
Pod kapotou se ukrýval výkonný 4,7litrový motor V8, osazený karburátory Weber, spojený se standardní transaxle pětistupňovou převodovkou ZF.
Po několika letech byl vůz prodán a jeho novým majitelem se stal Umberto Magioli, úspěšný závodní jezdec, který měl na kontě vítězství v závodech Targa Florio, Carrera Pan America i 12 Hours of Sebring. Nenašel však pro něj mnoho využití, a nakonec jej prodal.
Dalším majitelem se na 15 let stal Augusto Coli, blízký přítel Umberta Magioliho, který nechal vůz na několik let vystavit v muzeu Nürburgring. Poté jej prodal, zůstal však v Německu. Nový majitel ho svěřil společnosti RUF Automobiles, která ho důkladně renovovala, a v jeho vlastnictví zůstal řadu let.
Vůz by měl být v perfektním stavu, ostatně na tachometru má necelých 22 000 kilometrů. V minulosti s ním navíc nemělo být závoděno, místo toho především cestoval po výstavách.
Dražba proběhne v příštím roce, během lednové akce Kissimmee 2024, a cena by mohla být opravdu vysoká. Aukční dům sice tentokrát nenabídl svůj odhad, běžně se však ceny Fordu GT40 MkI pohybují i kolem 3 milionů dolarů, tedy bezmála 77 milionů korun.