Článek
Ford GT40 MkI si mnozí z nás pamatují jako ikonický závodní vůz, jehož příběh před několika lety připomněl i film Le Mans ’66 s hvězdným obsazením. Vznikl především s cílem porazit Ferrari, což se mu povedlo právě v roce 1966.
V návaznosti na závodní úspěch modelu, který v roce 1966 obsadil všechna tři pódiová místa na Le Mans, vznikla i speciální série 30 vozů, které byly určeny pro silniční použití. Po technické stránce se přitom stále jednalo o závodní stroje, ovšem lehce upravené pro silnice.
Jedním z nich je i vůz nabízený aukčním portálem Mecum Auctions, který byl jako nový doručen 14. listopadu roku 1966 do Itálie. Jeho majitel Antonio Allecce si vybral modrý lak Dark Blue Metallic, a navíc si připlatil za vysokotlakou olejovou pumpu, závodní výfuk a rezervu.
Pod kapotou se ukrýval výkonný 4,7litrový motor V8, osazený karburátory Weber, spojený se standardní transaxle pětistupňovou převodovkou ZF.
Po několika letech byl vůz prodán a jeho novým majitelem se stal Umberto Magioli, úspěšný závodní jezdec, který měl na kontě vítězství v závodech Targa Florio, Carrera Pan America i 12 Hours of Sebring. Nenašel však pro něj mnoho využití, a nakonec jej prodal.
Dalším majitelem se na 15 let stal Augusto Coli, blízký přítel Umberta Magioliho, který nechal vůz na několik let vystavit v muzeu Nürburgring. Poté jej prodal, zůstal však v Německu. Nový majitel ho svěřil společnosti RUF Automobiles, která ho důkladně renovovala, a v jeho vlastnictví zůstal řadu let.
Vůz by měl být v perfektním stavu, ostatně na tachometru má necelých 22 000 kilometrů. V minulosti s ním navíc nemělo být závoděno, místo toho především cestoval po výstavách.
Dražba proběhne v příštím roce, během lednové akce Kissimmee 2024, a cena by mohla být opravdu vysoká. Aukční dům sice tentokrát nenabídl svůj odhad, běžně se však ceny Fordu GT40 MkI pohybují i kolem 3 milionů dolarů, tedy bezmála 77 milionů korun.