Hlavní obsah

Do aukce míří první formule 1 v historii Lotusu

Formule, která se zúčastnila šampionátů F1 i F2, se bude dražit v Monaku. Cena by se díky skvělému stavu a historickému významu mohla vyšplhat na bezmála 10 milionů korun.

Foto: Bonhams

Lotus Type 12

Článek

Společnost Lotus je dnes především známým výrobcem sportovních vozidel, v minulosti ale patřila mezi hvězdy formule 1. Mezi lety 1963 až 1979 britská stáj vyhrála sedmkrát Pohár konstruktérů a šestkrát ovládla pořadí jezdců. Na začátku všeho ale stál speciál s označením Lotus 12.

Vůz byl představen v roce 1956 na London Motor Show a nabídl celou řadu inovací. Pod jeho kapotou byl nejprve ve verzi pro formuli 2 uložen 1,5litrový čtyřválec s dvojicí vaček, který dodala společnost Coventry Climax FPF. Motor byl spojen se sekvenční převodovkou z dílny Lotus.

Američtí majitelé lotusů nemohou odjet z prodejny, sporťák čeká na emisní zelenou

AutoMoto

Aerodynamicky tvarovaná karoserie byla navržena leteckou společností DeHavilland a dostala rám z materiálů používaných v letectví. Suchá hmotnost se tak podle tehdejších údajů měla pohybovat kolem 281 kilogramů, ačkoliv reálně se odhaduje, že měla mít blíž k hodnotě kolem 350 kilogramů. Stále se však jednalo o fenomenální parametry.

Zajímavostí první formule Lotus pak bylo použití šesti matek na kolech místo jediné. Společnost totiž věřila, že vůz je tak lehký, že během závodu ani nebude muset měnit pneumatiky.

Ačkoliv motor pro formuli 2 produkoval „jen“ 105 kW (143 k), díky nízké hmotnosti měl vůz poměr výkonu k váze kolem 336 kW (457 k) na tunu. Během prvního závodu International Trophy na okruhu Silverstone si vůz v roce 1957 připsal první místo.

Do závodů formule 1 vůz nastoupil již s dvoulitrovým motorem. Za zmínku pak stojí, že šlo o první závodní vůz později velmi slavného jezdce Grahama Hilla, který Lotus Type 12 řídil na Velké ceně Monaka v roce 1958. V prvním závodě se vůz dlouho držel na čtvrtém místě, kvůli technické závadě ale nakonec nedokončil. Hill však později v kariéře Velkou cenu Monaka pětkrát ovládl.

Historie vozu je poměrně dobře zdokumentována, neboť ho v roce 1991 koupil Mike Bennet, který o něm napsal dokonce knihu „Lotus 12 Chassis 353 The History“. O vůz bylo následně velmi dobře pečováno, což je ostatně patrné i z fotek.

Díky historickému významu i skvělému stavu se očekává, že první vůz Lotus F1 by se mohl vydražit na aukci Bonhams v Monaku za cenu v rozmezí 290 000 až 390 000 eur, což je v přepočtu 7,3 až 9,8 milionu korun. Aukce se bude konat 10. května.

Z Lotusu Emeya by mohl být nejsilnější kombík světa

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám