Článek
Historie modelu Discovery se datuje do roku 1989 v klasickém třídveřovém provedení. O rok později přišla na trh i verze pětidveřová. Z modelové řady Land Roverů je Discovery z hlediska prodejů na českém trhu druhý za modelem Freelander. To však nová generace Discovery může změnit.
V prodeji bude pětimístná a sedmimístná verze. V provedení N1 s odpočtem DPH bude mít Discovery 3 pět míst.
Diesel z Jaguaru
Na českém trhu bude Discovery 3 k dispozici s dvojicí motorů. Benzínovým osmiválcem do V o objemu 4 394 ccm a dieselovým TDV6 o objemu 2 720 ccm. Automobilka předpokládá, že v Evropě bude největší zájem o vozy se vznětovým agregátem. Jaké jsou jeho technické parametry?
TDV6 je vybaven přímým vstřikováním paliva common rail a jeho výkon dosahuje 140 kW. Maximální točivý moment 440 Nm je k dispozici již při 1 900 otáčkách za minutu. Jedná se o čtyřiadvacetiventilovou koncernovou jednotku, která byla poprvé představena u vozů Jaguar.
Terénem snadno a pohodlně
Vůz Discovery 3 je vybaven elektronickým systémem Terrain response. Jedná se v podstatě o pomocníka pro jízdu v terénu. Podle zvoleného režimu tento systém nastaví všechny podsystémy tak, aby vůz vykazoval co možná nejlepší jízdní vlastnosti. Systém ovládá řízení motoru, převodovky, redukční převodovky, zadního diferenciálu, vzduchového pérování a brzdový systém.
Popis | |||
1 | otočný ovladač systému Terrain response (TR) | 6 | program Tráva/Štěrk/Sníh |
2 | přepínač redukční převodovky | 7 | program Bláto/Koleje |
3 | přepínač poloh vzduch. pérování | 8 | program Písek |
4 | řídící jednotka systému TR | 9 | program Kameny |
5 | programy vypnuté | 10 | spínač HDC, systém pro kontrolu trakce |
Terrain response nabízí programy pro jízdu na silnici, pro kluzké podmínky a tři terénní programy pro jízdu v blátivém terénu nebo ve vyjetých kolejích, pro písčitý a kamenitý povrch. O snadnější průjezd terénem se stará i vzduchové pérování, které mění světlou výšku vozu podle zvolených parametrů včetně automatických změn na standardní a terénní výšku. V případě připojeného přívěsu systém změnu světlé výšky neumožní.
Natáčecí světla
Jednou z dalších technických vymožeností jsou natáčecí paraboly hlavních světel v rámci systému AFS. Ten může pracovat ve čtyřech režimech - manévrování, normální jízda, jízda vysokou rychlostí a couvání. Režim manévrování je aktivní do rychlosti 30 km/hod a o 15 stupňů se při něm pohybuje pouze parabola na té straně, na kterou vozidlo zatáčí.
Normální jízda je vymezena rychlostí 30 až 70 km/hod a paraboly se natáčí v poměru 3:1 ve směru zatáčení. Při jízdě vlevo se tak levá parabola natočí o 3 stupně a pravá pouze o jeden. Maximální úhel natočení v tomto režimu je 12 stupňů. Režim pro rychlou jízdu pracuje stejným způsobem. Při couvání se systém AFS deaktivuje. Při vyřazení zpátečky se paraboly světel natočí v úhlu, který odpovídá natočení volantu.