Článek
Třebaže jednou z největších hvězd právě probíhajícího detroitského autosalonu je nový Ford Mustang, není ani náhodou jediným důležitým vozem, který tam automobilky ukazují. Spousta z nich je také elektrických – mimo jiné i Dodge Charger Daytona SRT, podle automobilky první elektrický muscle car vůbec.
Automobilka Dodge ukázala elektrickou budoucnost nadupaných amerických aut
„Má velmi silné pohonné ústrojí, ale také je plně elektrický. Takže stojí na začátku zcela nové diskuze o tom, jak vypadá výkonnost,“ komentoval vůz Ralph Gilles, šéfdesignér skupiny Stellantis, pod niž značka Dodge patří.
Připomněl např. přední křídlo, které usměrňuje proudění vzduchu, ale zároveň je tak umně integrované do přídě vozu, že připomíná fanoušky velmi ceněný charger z roku 1968.
Limuzína budoucnosti. Lincoln představil koncept L100
Dva zajímavé koncepty přivezla také automobilka Lincoln, která spadá pod koncern Ford Motor Company. Na rozdíl od elektrického chargeru to ale nejsou auta, která bychom za pár let vídali na silnicích. To platí zejména o modelu L-100, který se původně odhalil v srpnu, v Detroitu si však odbývá výstavní premiéru.
Připomeňme, že pasažéři v něm mohou sedět proti sobě. Také tu je obří displej v podlaze, který má pomoci navodit příjemnou atmosféru, vidíme výklopnou střechu a na bocích nejsou dveře, nýbrž se celé boky auta otvírají pro nástup včetně zadních blatníků.
K čemu to všechno je dobré? „Hovoří o budoucnosti, vypráví příběh o tom, kam si myslíme, že se luxusní mobilita bude posouvat,“ vysvětluje koncept L100 Ryan Niemiec, šéf interiérového designu u Lincolnu. „Přistupujeme k tomu s ideou romantičnosti cestování. Dnes je cestování nepříjemnost a my se chceme vrátit k ideji, že odměnou je ta cesta, nikoliv její cíl,“ dodává.
Druhý lincoln, nazvaný Star Concept, se odhalil už v dubnu letošního roku jako vize superluxusního SUV. I on se chlubí efektním, leč nepříliš praktickým otvíráním částí karoserie, zde předního zavazadelníku. Zadní dveře jsou sice protisměrné, ale jinak zas tak zvláštní nejsou.
Připomeňme, že podle automobilky vůz využije design, světlo, displeje, vůně a zvuky k vytvoření „pohlcujícího zážitku“. Jedním z interiérových režimů má být „Ráno na pobřeží“, který kombinuje zvuky oceánu, vůni mořské mlhy a měkké světlo, napodobující ranní slunce. Jiný režim má zase oživit smysly, další zrcadlit soumrak pomocí uklidňující hudby a napodobením noční oblohy na displejích.