Hlavní obsah

Děsivý pohled: Čínský pick-up získal 0 hvězdiček v nárazovém testu

Novinky, Marek Bednář

I v roce 2020 se může prodávat nové auto, jehož konstrukce je tak mizerná, že by ani airbagy ve výbavě nepomohly lepšímu skóre v nárazových testech. Ukázal to nárazový test Great Wallu Steed 5, provedený organizací Global NCAP v rámci iniciativy Safer Cars for Africa (Bezpečnější auta pro Afriku).

Foto: Global NCAP

Great Wall Steed 5 v nárazovém testu Global NCAP

Článek

Zatímco v Evropě jsme zvyklí na armády jízdních i bezpečnostních asistentů a spousty airbagů i v levných autech, na světě jsou i místa, kde nemusí mít auto bezpečnostní výbavu téměř žádnou, a přesto se může prodávat. Třeba pick-up Great Wall Steed 5, který vzniká v Číně a prodává se v Jihoafrické republice, nemá ani ABS, natož airbagy.

Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj

AutoMoto

V Evropě jakýkoliv vůz, který nezíská alespoň čtyři hvězdičky v nárazovém testu Euro NCAP, vypadá podezřele. Steed 5, česky „Oř 5”, nezískal hvězdičku ani jednu, ovšem nebylo to kvůli chybějícím airbagům.

Problém je v konstrukci vozu. Video a fotografie ukazují, jak se deformovala při nárazu dvěma pětinami přídě do deformovatelné překážky v rychlosti 64 km/h. Vidíme vážnou deformaci rámu předních dveří, což řidiče bezprostředně ohrožuje. Tím spíš, že i přes zapnutý bezpečnostní pás narazil hlavou do volantu.

Ten se nicméně jeho hlavě v důsledku deformace kabiny výrazně přiblížil, a tak organizace Global NCAP, která test prováděla, vznáší otázku, jestli by tady airbag vůbec něčemu pomohl. Ochrana hlavy, krku a hrudníku řidiče byla označena za „špatnou”, resp. „slabou” – a tyto části těla jsou považovány za kritické.

Foto: Great Wall Motors

Great Wall Steed 5 je k mání jak ve čtyřdveřové, tak i dvoudveřové verzi (na snímku).

Ochrana dětí v autosedačkách připoutaných pásy na zadních místech, jednoho osmnáctiměsíčního a jednoho tříletého, je o chloupek lepší – vůz získal jednu hvězdičku z pěti.

Airbag potřebuje na správnou funkci dostatek prostoru mezi volantem a hlavou řidiče. Do Steedu 5 se dá přiobjednat, ovšem pro test byla vybrána základní verze bez nich. Na jihoafrickém trhu se prodává v přepočtu zhruba za 284 tisíc korun.

Foto: Global NCAP

Haval H1 v nárazovém testu Global NCAP

Kromě Steedu 5 byl zároveň testován Haval H1, malé SUV z Číny, také prodávané na jihoafrickém trhu. Výsledky také nejsou kdovíjak lichotivé, ale ve výbavě byly dva airbagy, ABS a úchyty Isofix.

Také, a možná hlavně, se kabina výrazně méně zdeformovala, takže výsledkem jsou dvě hvězdičky z pěti pro ochranu dospělých a dvě z pěti u dětí. Stejné výsledky v hvězdičkách získal také Renault Kwid, montovaný v Indii.

Foto: Global NCAP

Renault Kwid v nárazovém testu Global NCAP

Související články

Výběr článků

Načítám