Článek
Devět desítek automobilových a motocyklových veteránů mohli v sobotu 22. srpna dopoledne obdivovat lidé v Uherském Hradišti. Před polednem vyrazily nablýskané stroje z Masarykova náměstí na zhruba 80 kilometrů dlouhou soutěžní trať, která vedla přes Buchlovice, Bzenec, Strážnici a Kunovice do Starého Města.
Účastníci 20. ročníku jízdy historických vozidel nazvané Veteráni Moravským Slováckem přijeli podle ředitele soutěže Romana Mitáčka z celé České republiky i ze Slovenska.
Na start závodu veteránů 1000 mil československých se zařadily i muzejní kousky
S francouzským vozidlem značky Chenard-Walcker z roku 1912 se v Uherském Hradišti a okolí představil Pavel Beran z Lanškrouna na Orlickoústecku.
„Je to jeden z prvních staříčků na dřevěných kolech, brzda pouze symbolická. Ta je jenom železná na kardanu, takže brzdí jenom železo na železo. Kopce to nemá rádo, ale jinak je to náš miláček. Já jsem to dovezl z Dánska jako šrot, tam si s tím nevěděli rady. Po nějakých letech jsem to dal do kupy a teď si užíváme, jezdíme,” uvedl Beran. S dalšími veterány přijeli na východ Moravy také jeho syn a dcera.
Většina vozů a motocyklů, které na setkání zamířily, byla vyrobena do roku 1945. Jednu z mála výjimek představoval automobil Talbot Lago T 26 GS z roku 1948.
„Těch aut nebylo vyrobeno moc a na každém byla zakázková karoserie. Takže tohle je auto s velmi vzácnou karoserií od francouzské firmy Figoni. Jezdím s ním třetím rokem,” řekl jeho spolumajitel František Kudela z Kroměříže.
Na veteránských srazech v České republice byl vůz k vidění poprvé. V minulých letech s ním však Kudela spolu se synem uspěl na soutěžích v Kalifornii, Francii i Velké Británii.
„Auto jsme koupili nabourané v Americe. No a tři roky jsme ho spravovali. Bylo na něm hodně práce, ale stálo to za to. Má motor 4,5 litru, šestiválec, 220 koní a těch 180 kilometrů to ještě běhá,” uvedl Kudela.
Na vytyčené trati plnili účastníci jízdy soutěžní úkoly, pro nejúspěšnější posádky měli pořadatelé připraveny ceny. „Kontroluje se také, jestli soutěžící přesně dodrželi trasu, tak jak je stanovená,” řekl Mitáček. Organizátoři pravidelně oceňují taktéž nejvzdálenějšího a nejstaršího účastníka, nejkrásnější historický automobil a motocykl i nejstylovější oblečení posádky.