Článek
Umělá inteligence v posledních měsících zažívá nebývalý rozmach, přinejmenším v populární kultuře. Řada lidí proti její tvorbě protestuje s tím, že vykrádá prvky existujících autorských děl, jiní lidé mají obavu, že brzy nahradí řadu profesí.
Že mezi nimi bude kreativní činnost typu navrhování nových aut, se zatím nezdá pravděpodobné, ovšem automobilka BMW s ní už v této oblasti experimentuje. Tvrdí ale, že nejdůležitějším článkem řetězce bude vždy člověk.
„Experimentujeme s ní v designu, například v designu kol. Můžete nastavit nějaké parametry, například že chcete pětipaprskové kolo, které má vážit tolik a tolik, má mít průměr třeba dvacet palců - a počítač vám začne generovat nápady,“ cituje web britského magazínu Top Gear Adriana van Hooydonka, šéfdesignéra skupiny BMW.
Vzhled BMW bude čistší. Elektromobily ale nemají důvod vypadat jinak, říkají šéfdesignéři
„Pořád ale jako člověk musíte být ‚výtvarným ředitelem‘. Musíte si vybrat, musíte pořád vést ten proces - není to tak, že by počítač zvládl zcela vynalézt věci, ale zvládá kombinovat různé parametry do návrhu mnohem rychleji než člověk,“ dodává van Hooydonk.
Říká také, že zkusili nechat umělou inteligenci navrhnout i celé auto. „To ale nebylo moc úspěšné. Dnes vidíte na internetu spoustu náčrtků vygenerovaných umělou inteligencí, a můžou vypadat na první pohled atraktivně, ale když se podíváte pořádně, napadne vás ‚Moment, to už jsem někde viděl‘,“ pokračuje.
Důvodem je, že umělá inteligence zvládá jen kombinovat obrázky, které už na internetu existují, a zkompletuje z nich celé auto. „To není způsob, jakým funguje mozek designéra. V mozku designéra přijde dohromady třeba lampa, malba, staré auto a nové auto - a z toho vznikne nový vůz, protože berete inspiraci ze všech těch věcí,“ vysvětluje, proč musí designu aut stále vládnout člověk.