Článek
Jméno americké firmy Kantar Millward Brown asi většině lidí mnoho neřekne, firma sama toho ale naopak může hodně říct světu. Tato společnost se zabývá marketingem a hodnotou velkých značek a každoročně zveřejňuje seznam stovky nejhodnotnějších.
Mezi nimi je samozřejmě i velká řada automobilek – a jedna z nich je hodnotně nejvýše. Je to Toyota, jejíž hodnota je podle žebříčku BrandZ, jak společnost svou stovku nazývá, 29,987 miliardy dolarů, tedy asi 665,8 miliardy korun.
Ovšem stojí za zmínku, že toto číslo – a všechna ostatní čísla v tabulce níže – nejsou akciovou hodnotou značky nebo podobným exaktním číslem. Kantar Millward Brown do této hodnoty započítává také „pohled spotřebitelů na hodnotu značky”, protože firma věří, že pro úspěch či úpadek firmy je důležité, jak spotřebitelé značku vnímají.
Nejhodnotnější značky aut dle žebříčku BrandZ 2018 | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Značka | Hodnota v mld. USD | Hodnota v mld. Kč | Změna oproti roku 2017 |
1 | Toyota | 29,987 | 665,8 | + 5 % |
2 | Mercedes-Benz | 25,684 | 570,2 | + 9 % |
3 | BMW | 25,624 | 568,9 | + 4 % |
4 | Ford | 12,742 | 282,9 | - 2 % |
5 | Honda | 12,695 | 281,9 | + 4 % |
6 | Nissan | 11,425 | 253,7 | + 1 % |
7 | Audi | 9,630 | 213,8 | + 3 % |
8 | Tesla | 9,415 | 209 | + 60 % |
9 | Maruti Suzuki | 6,375 | 141,5 | - |
10 | Volkswagen | 5,986 | 132,9 | - |
Kromě Toyoty stojí v tabulce za povšimnutí osmé místo, které obsadila značka Tesla. U ostatních značek je změna jednociferná, Tesla si ale polepšila o obrovských 60 %. Není to překlep, podle autora výzkumu ohromný nárůst „reflektuje fascinaci technologiemi u této firmy, která se zabývá také cestami do vesmíru”.
Značky Maruti Suzuki a Volkswagen vloni v první desítce nebyly, proto u nich chybí údaj o vývoji oproti minulému roku. K Volkswagenu má ovšem autor komentář, a sice ten, že spotřebitelé značce Volkswagen věří kvůli svým vlastním zkušenostem. Nevěří nicméně Volkswagenu jako koncernu.