Článek
Motosalon se v průběhu let stal největší motocyklovou přehlídkou ve střední Evropě. Jubilejní desátý ročník, který každoročně pendluje mezi Prahou a Brnem, letos na výstavišti v Letňanech představí rekordní počet značek. „Máme tady 150 vystavovatelů, kteří zastupují téměř čtyři sta značek, motorky, čtyřkolky, skútry, oblečení, příslušenství,“ popsal ročník ředitel Miloň Mlčák. Na Motosalonu jsou přítomné skoro všechny značky působící na českém trhu.
Mezi konkurencí zahraničních výrobců na Motosalonu letos vyniká prezentace dvou obnovených legend československého motorismu. Prvním z nich je Čezeta, jejíž historie sahá do 50. let minulého století a jejíž skútry 501 a 502, přezdívané „prase“, si v socialistickém světě vydobyly popularitu svým futuristickým designem.
Projekt před několika lety oživila parta nadšenců z Česka. V roce 2017 na šedesáté výročí vzniku značky Čezeta oprášila ikonický design a veřejnosti představila nový model 506 inspirovaný původním „prasetem“. V retro kabátě se však nachází moderní stroj, který je prvním v Česku vyráběným elektroskútrem.
„Karoserie, tak jak je navržená, je patentovaná, takže tam jsme nic neměnili. Změna je v tom, že motocykl je v současné době prakticky bezúdržbový,“ popsal David Vantruch z Čezety s tím, že v závislosti na konfiguraci může mít dojezd až 150 kilometrů na jedno nabití. Zvýšila se i maximální rychlost skútru, která může dosáhnout 120 km/h. Cena motocyklu začíná na 330 tisících korun.
Projekt Böhmerland se snaží oživit legendárního prvorepublikového výrobce nejdelších motocyklů světa Čechie-Böhmerland. „Navazujeme na motocykl vyráběný v roce 1927, supersportovní Böhmerland. Připravili jsme retro variantu a futuristickou variantu, kdy tady mají lidé možnost hlasovat, která z variant se jim víc líbí. My motocykl, který teď fyzicky dokončujeme, podle veřejného mínění ještě upravíme,“ popsal Peter Knobloch z firmy 3Dtiskárna, která za projektem stojí.
Design motorky bude vycházet z vystaveného modelu Supersport 600ccm z roku 1927, naplánovaná je však výroba jen pár kusů. „Vzniká limitovaná série deseti kusů a v příštím roce by měly motocykly být postupně dodávány šťastným majitelům,“ dodal Knobloch. Cena za model ještě není upřesněna, podle Knoblocha by se však měla pohybovat nad jedním a půl milionem.
Do minulosti se obrací i zavedené značky. Například italská Ducati se s novým Hypermotardem 950 snaží vrátit ke kořenům závodních motardových speciálů. Oproti předcházejícím modelům je o čtyři kilogramy lehčí.
Motosalon 2019 probíhá od čtvrtka až do neděle. V rámci veletrhu také organizátoři vyhlásí v sobotu Motocykl roku. Přihlášených je 38 motocyklů a šest čtyřkolek rozdělených do devíti kategorií.