Článek
Automobil jistě vnese do světa segmentu C/D nový vítr. Volkswagen Passat se se svým uniformním designem může začít třást a ani další konkurenti nebudou mít nic jistého. My se o kvalitách důkladně přesvědčili především na okruhu.
Nový ze všech stran
Karoserie je pojatá v tzv. Kinetickém designu. Ten je vlastně přímým nástupcem linie New Edge, kterou jsme mohli spatřit třeba na malém "káčku" nebo třeba předchozí generaci Fordu Focus. Kinetický design má vyjadřovat dynamiku a sílu poněkud umírněnějšími prostředky. Prvními vlaštovkami byl Ford S-Max, Galaxy a nově i faceliftovaný C-Max.
Přístrojová deska má svůj základ v již zmíněném s-maxu, takže má stříbrné provedení, které je velmi efektní, vysoce kvalitní, ale již jsme u něj kritizovali špatně čitelné popisky.
Porovnání rozměrů předchozího a současného Mondea | ||
Minulé | Současné | |
Rozvor | 2754 | 2850 |
Délka | 4731 | 4778 |
Šířka* | 1958 | 2078 |
Výška | 1429 | 1500 |
Mondeo má opravdu hodně efektní tvar, a to ve všech třech karoseriích (liftback, sedan a kombi). Vůz je delší, širší i vyšší a má i delší rozvor. To je hodně znát na prostoru pro cestující, na zadních sedadlech je citelně o nějaký ten centimetr více místa. Také zavazadelník je větší - sedan má 550 l v základu, liftback 540 a kombi 554 l.
Perfektní podvozek
Na okruhu jsme se mohli přesvědčit, že podvozek nového Fordu Mondeo je opravdu výborný. Už minulá generace měla podvozek kvalitní, zde se však jde ještě o kousek dál. Je cítit, že vůz má perfektní vedení kol v jakémkoli druhu zatáčky. To už musí být, aby se aktivovalo ESP a když už na něj dojde, nenarazí do kol silou nosorožce, ale lehce zkoriguje řidičovu nepozornost. Měli jsme možnost automobil vyzkoušet mimo okruh, a to po slušném lijáku. Ani tak jsme na něm nenašli slabinu. Možná je jen trochu méně komunikativní řízení, které však ideálně tuhne.
:. Tři varianty karoserie: (shora) liftback, sedan a kombi. (foto: Ford. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)
Motorů celá škála
Nejslabší pohonnou jednotkou je zážehová šestnáctistovka s 81 kW, následuje vznětová osmnáctistovka s 92 kW. Pak se nabízí škála dvoulitrových motorů: zážehový Duratec (107 kW) je jen jeden - vznětový Duratoq má však na výběr 96 kW (s automatem) a 103 kW. Na vrcholu pak je známý pětiválec o objemu 2,5 l s přeplňováním Kausch Kopp (162 kW).
Ten byl sice na okruhu nejlepší, ale neukázal se zrovna v dramatickém světle. V nižších otáčkách měl sice plynulý, ale lehčí zátah a jeho přednosti se projevují především ve vyšších otáčkách. Je tak třeba ho pořádně "držet pod krkem", aby ukázal, co umí. Pak ale hodně rychle šplhá spotřeba nahoru a když ukazatel dojezdu na 3/4 nádrže signalizoval pouhých 210 km, s radostí jsme si přesedli do turbodieselu.
Cena není lidová
Jelikož Ford Mondeo zasahuje do celkem vysokých tříd, ani jeho cena není nijak lidová. Ta základní je stanovena na 599 990 Kč (1,6), následuje však velká díra, kdy dalším nejlevnějším vozem je 1,8 TDCi za 741 990 Kč. Cena vozu šplhá až k 983 990 Kč za kombi 2,5 Duratec. Ceník je však ještě plný různorodé příplatkové výbavy.