Hlavní obsah

Delší záruka na nový automobil se nemusí vyplatit

Novinky, Martin Žemlička

Ke standardní dvouleté záruce na automobil nemálo tuzemských importérů přidává bezplatně prodlouženou záruku – na tři, pět nebo dokonce sedm let. Na první pohled to vypadá lákavě, jak ovšem ukazuje studie poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, ne vždy se to finančně vyplatí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie

Článek

Majitel dieselového Hyundai ix35 zaplatí za čtyři roky na servisních prohlídkách 41 331 korun, vlastník naftové Kia Sportage nechá v servisu za stejnou dobu podle zjištění PwC 19 223 korun. To je rozdíl přes 22 tisíc korun. Na opotřebitelných dílech zaplatí majitelé obou aut, která jsou mimochodem technicky víceméně identická a liší se pouze designem, podobnou částku.

Proč tedy majitel hyundaie nalákaného na pětiletou záruku zaplatí každý rok o 5500 korun více? Odpovědí je částka za povinné servisní prohlídky v autorizovaném servisu, bez kterých vám importér uzná pouze standardní dvouletou záruku a o kterých spousta lidí nemá tušení. Samozřejmě jen do té doby, než je bude muset povinně absolvovat. Kia mimochodem nabízí sedmiletou záruku a i tak je díky akci 777 výhodnější. Těsně za modelem sportage skončila Škoda Yeti (20 910 korun za čtyři roky provozu).

Foto: PwC Čr exkluzivně pro Novinky.cz

Odhad celkových servisních nákladů - nižší střední třída, 4 roky a 60 000 ujetých km

PwC zkoumala provozní náklady u nejprodávanějších automobilů celkem v šesti segmentech. Do celkových výdajů za čtyři roky a 60 tisíc najetých kilometrů se nepočítaly náklady na pohonné hmoty, nezkoumala se ani zůstatková hodnota či spolehlivost automobilu. Naopak vypočtená data obsahují peněžní vyjádření všech výrobcem předepsaných servisních prohlídek (najdete je rozepsané v servisní knížce) a výměnu běžných opotřebitelných součástí (přední brzdové destičky, stěrače).

„Zákazník by se při nákupu nového vozu neměl soustředit pouze na pořizovací cenu, ale informovat se také o očekávaných dalších nákladech spojených například se servisem vozu,“ uvedl pro Novinky.cz Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR. „V rámci jednotlivých tříd se mohou rozdíly v nákladech na povinné servisní úkony výrazně lišit, běžně o desítky procent. Značně se bohužel liší i dostupnost a jasnost informací u jednotlivých značek a dealerů,“ dodal Malý.

Nejdražší opravy ve Středních Čechách

Do statistik se vždy počítala nejnižší cena daného originálního dílu a celorepublikový průměr servisních prací. Hodina práce v autorizovaném servisu je sice výrobcem doporučena, není ale povinná, takže ceny za opravu vozidla se po celé republice liší. Z průzkumu také vyplynulo, že nejdražší opravy v rámci všech šesti zkoumaných segmentů jsou ve Středních Čechách.

Foto: PwC Čr exkluzivně pro Novinky.cz

Odhad celkových servisních nákladů - SUV, 4 roky a 60 000 ujetých km

PwC v rámci tříměsíčního šetření oslovila 265 servisů po celé republice a díky 700 dotazům a stovkám e-mailů shromáždila na pět tisíc cenových údajů, aktuálních k letošnímu září.

Zatímco mezi SUV byly rozdíly největší, v případě třídy mini a malých automobilů nejsou odlišnosti tak velké. Mezi mini auty zvítězila Kia Picanto (21 089 korun za 4 roky), následovaná Škodou Citigo. Nejhůře v této kategorii dopadla Toyota Aygo (26 656 korun).

Mezi malými auty zvítězilo VW Polo (19 714 korun), těsně následované Škodou Fabia. Nejhoršího výsledku dosáhl Hyundai s modelem i20 (29 777 korun). Vzhledem k nutnosti většího počtu servisních prohlídek zaplatí jen na nich vlastních i20 za čtyři roky 22 tisíc korun, majitel pola nebo fabie musí z peněženky vyndat polovinu.

Je nutné započítat i pořizovací cenu

V nižší střední třídě z porovnávané sedmičky automobilů zvítězila Škoda Rapid, kterou lze do této třídy zařadit pouze s přimhouřením obou očí. Druhá byla octavia s – a to je překvapivé – podobnými servisními náklady jako menší rapid. Nejhůře dopadl Peugeot 308, který má proti srovnatelnému rapidu předepsané každoroční prohlídky, škodovka má za stejné období jen dvě. Kvůli tomu se servisní náklady vyšplhaly do neskutečné výše – 34 082 je částka, na kterou jsou zvyklí spíše majitelé o třídu větších automobilů.

Cenový rozdíl čtyřletého servisu mezi Octávií 1.2 TSI a Hyudai i30 1.4 MPI o podobném výkonu činí přesně 6866 korun. To vyděleno ročním provozem dává částku 1716 korun. Jedním dechem ale musíme dodat, že ve výbavě Trikolor vyjde popisovaný Hyundai o 101 tisíc korun levněji než Octavia ve výbavě Ambition.

Související témata:

Výběr článků

Načítám