Hlavní obsah

Dědeček mezi velkými MPV končí po téměř 13 letech ve výrobě

Jaké je nejstarší aktuálně prodávané MPV, ptáte se? Odpověď zní Dodge Grand Caravan, který byl kdysi v Evropě jako Lancia Voyager. Když se začal vyrábět, dostal motory starší než Česká republika. A letos v květnu konečně odejde na odpočinek.

Foto: Dodge

Současný Dodge Grand Caravan

Článek

Ti, kdož chtějí velké MPV s chytrým interiérem a šestiválcem a zároveň si myslí, že vývoj aut už na své špičce byl, by si měli pospíšit. Jeden z posledních mohykánů první dekády 21. století má své dny sečteny. Řeč je o voze Dodge Grand Caravan, který se prodává bez zásadní změny od roku 2007.

Je poslední z rodiny MPV na platformě Chrysler RT, která byla u nás nejznámější díky Chrysleru Grand Voyager a Lancii Voyager. Kromě toho zplodila také Chrysler Town & Country, což bylo v podstatě americké jméno pro evropský Chrysler Grand Voyager, a Volkswagen Routan, který zase byl jediný s upraveným vzhledem.

Foto: Profimedia.cz

Volkswagen Routan na autosalonu v Chicagu 2008

Všechna tahle auta postupně vyklízela pole novějším modelům, ovšem Dodge Grand Caravan se drží své krabicoidnosti a jednoduchosti - do května 2020, kdy bude jeho výroba v kanadském Windsoru ukončena.

Dnes je hrubě zastaralý, ale to pro někoho nemusí být nevýhoda. Tak třeba tvrdé a nepříliš profilované plasty v interiéru znamenají, že se vůz snadno uklízí po dětech. A také má sedačky, které Chrysler nazval „Stow'N'Go” - druhá a třetí řada se dá složit do rovné podlahy a z MPV tak máte dodávku.

Foto: Dodge

Největším lákadlem Grand Caravanu vždy byl systém skládání sedaček do podlahy Stow'N'Go.

V dnešní snaze snižovat co nejvíc odpor vzduchu je ze staré školy i světlá výška - je dost velká na to, abyste se nebáli i na drsnější polní cestu. A co teprve motory - tím nejmenším pod kapotou byl 2,8l vznětový čtyřválec od italské firmy VM Motori.

Pak už to byly jen benzínové šestiválce; zprvu 3,3 a 3,8l motory s rozvodem OHV, které Chrysler používal od roku 1991, a na nich založený čtyřlitr, který už ale měl po jedné vačkové hřídeli v hlavách válců. V roce 2011 přišel do nabídky dnes všudypřítomný Pentastar o objemu 3,6 litru.

Foto: Dodge

První generace Dodge Grand Caravan, foto z roku 1989

Chrysler sice začal nabízet model Voyager jako levnější verzi minivanu Pacifica, nabitého technikou a komfortem, ale s jeho přeznačkováním a prodejem jako Dodge se zatím nepočítá.

Co nicméně na trhu zůstává, je Dodge Journey, jen o rok mladší crossover na pomezí MPV a SUV, který se v letech 2011-2016 prodával v Evropě jako Fiat Freemont. Třebaže byl představen jako menší varianta Grand Caravanu a sdílí s ním i šestiválec Pentastar, stojí na zcela jiné platformě. O jeho konci se různě spekuluje už několik let, ale zatím od FCA nic nepřišlo černé na bílém.

Foto: Dodge

Dodge Journey

Související články

Výběr článků

Načítám