Článek
Ti, kdož chtějí velké MPV s chytrým interiérem a šestiválcem a zároveň si myslí, že vývoj aut už na své špičce byl, by si měli pospíšit. Jeden z posledních mohykánů první dekády 21. století má své dny sečteny. Řeč je o voze Dodge Grand Caravan, který se prodává bez zásadní změny od roku 2007.
Je poslední z rodiny MPV na platformě Chrysler RT, která byla u nás nejznámější díky Chrysleru Grand Voyager a Lancii Voyager. Kromě toho zplodila také Chrysler Town & Country, což bylo v podstatě americké jméno pro evropský Chrysler Grand Voyager, a Volkswagen Routan, který zase byl jediný s upraveným vzhledem.
Všechna tahle auta postupně vyklízela pole novějším modelům, ovšem Dodge Grand Caravan se drží své krabicoidnosti a jednoduchosti - do května 2020, kdy bude jeho výroba v kanadském Windsoru ukončena.
Dnes je hrubě zastaralý, ale to pro někoho nemusí být nevýhoda. Tak třeba tvrdé a nepříliš profilované plasty v interiéru znamenají, že se vůz snadno uklízí po dětech. A také má sedačky, které Chrysler nazval „Stow'N'Go” - druhá a třetí řada se dá složit do rovné podlahy a z MPV tak máte dodávku.
V dnešní snaze snižovat co nejvíc odpor vzduchu je ze staré školy i světlá výška - je dost velká na to, abyste se nebáli i na drsnější polní cestu. A co teprve motory - tím nejmenším pod kapotou byl 2,8l vznětový čtyřválec od italské firmy VM Motori.
Pak už to byly jen benzínové šestiválce; zprvu 3,3 a 3,8l motory s rozvodem OHV, které Chrysler používal od roku 1991, a na nich založený čtyřlitr, který už ale měl po jedné vačkové hřídeli v hlavách válců. V roce 2011 přišel do nabídky dnes všudypřítomný Pentastar o objemu 3,6 litru.
Chrysler sice začal nabízet model Voyager jako levnější verzi minivanu Pacifica, nabitého technikou a komfortem, ale s jeho přeznačkováním a prodejem jako Dodge se zatím nepočítá.
Co nicméně na trhu zůstává, je Dodge Journey, jen o rok mladší crossover na pomezí MPV a SUV, který se v letech 2011-2016 prodával v Evropě jako Fiat Freemont. Třebaže byl představen jako menší varianta Grand Caravanu a sdílí s ním i šestiválec Pentastar, stojí na zcela jiné platformě. O jeho konci se různě spekuluje už několik let, ale zatím od FCA nic nepřišlo černé na bílém.