Článek
Francouzskou automobilku Ligier většina lidí zná spíš jako výrobce autíček pro náctileté, ovšem ona kromě nich staví taky stroje pro naprosto opačný konec automobilového spektra – závodní vozy. Jeden takový odhalila u příležitosti letošní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, a to rovnou s pohonem na vodík.
Model JS2 LH2, který automobilka postavila spolu s německou firmou Bosch, ovšem nebyl elektromobilem s vodíkovými palivovými články, nýbrž vodík spaloval v třílitrovém vidlicovém šestiválci Cyclone od Fordu. Motor dává 570 koní díky dvěma turbodmychadlům. Ligier ani Bosch neprozradily, kolik závoďák váží, ovšem podle britského webu Autocar existují spekulace, že je o něco těžší než „běžná“ benzinová JS2 R. Ta má hmotnost 1055 kg.
Nejnáročnějším úkolem bylo podle vývojářů zajistit hladké, jednolité spalování bez detonačního hoření při vysokých nárocích na výkon a vysokých otáčkách, které jsou při závodění běžné.
Nádrž s vodíkem, která pracuje s tlakem 700 barů, je integrována do karbonového monokoku, tvořícího šasi vozu. Pro ochranu při selhání jakékoliv součástky jsou nádrž, komponenty regulující průtok vodíku a motorový prostor kompletně oddělené. Systém ventilačních otvorů odvádí horko z motorového prostoru a je doplněn o čidla, která by hlásila jakýkoliv únik vodíku.
Ligier není první značkou, která v závodech experimentuje se spalováním vodíku. Toyota to už v minulosti zkoušela v okruhovém závodění i v automobilových soutěžích.