Článek
Francouzskou automobilku Ligier většina lidí zná spíš jako výrobce autíček pro náctileté, ovšem ona kromě nich staví taky stroje pro naprosto opačný konec automobilového spektra – závodní vozy. Jeden takový odhalila u příležitosti letošní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, a to rovnou s pohonem na vodík.
Model JS2 LH2, který automobilka postavila spolu s německou firmou Bosch, ovšem nebyl elektromobilem s vodíkovými palivovými články, nýbrž vodík spaloval v třílitrovém vidlicovém šestiválci Cyclone od Fordu. Motor dává 570 koní díky dvěma turbodmychadlům. Ligier ani Bosch neprozradily, kolik závoďák váží, ovšem podle britského webu Autocar existují spekulace, že je o něco těžší než „běžná“ benzinová JS2 R. Ta má hmotnost 1055 kg.

Ligier JS2 RH2
Nejnáročnějším úkolem bylo podle vývojářů zajistit hladké, jednolité spalování bez detonačního hoření při vysokých nárocích na výkon a vysokých otáčkách, které jsou při závodění běžné.
Nádrž s vodíkem, která pracuje s tlakem 700 barů, je integrována do karbonového monokoku, tvořícího šasi vozu. Pro ochranu při selhání jakékoliv součástky jsou nádrž, komponenty regulující průtok vodíku a motorový prostor kompletně oddělené. Systém ventilačních otvorů odvádí horko z motorového prostoru a je doplněn o čidla, která by hlásila jakýkoliv únik vodíku.
Ligier není první značkou, která v závodech experimentuje se spalováním vodíku. Toyota to už v minulosti zkoušela v okruhovém závodění i v automobilových soutěžích.
Toyota GR Yaris si z vodíku nevyrábí elektřinu, spaluje jej
