Článek
Cesty k uhlíkové neutralitě jsou různé a Toyota je mimo jiné vidí ve vodíku. Důkazem pak jsou její modely jako Mirai s palivovými články, které vodík mění v elektřinu, a nyní i nový koncept městského crossoveru Corolla Cross H2, který spaluje vodík namísto benzinu nebo nafty.
Pod kapotu dostal koncept GR Yarisu přepracovaný tříválcový motor 1,6 litru z divize GR. Stejný vodíkový agregát totiž Toyota používá v závodním seriálu Super Taikyu a předvedla s ním i předváděcí jízdu v rámci seriálu WRC. Zajímavé je proto sledovat použití motoru v silničním voze.
Toyota tvrdí, že vodík zvýšil u motoru výkon o 24 procent, čímž se dostal na výkon srovnatelný s vozem na benzin. Dojezd byl pak také zvýšen o 30 procent, přičemž doba čerpání vodíku se díky závodním zkušenostem a potřebám zkrátila na přibližně minutu a půl. V závodě je to sice stále vysoká hodnota, nicméně pro městský crossover skvělá.
Koncept pak samozřejmě dostal i další potřebná vylepšení. Verze H2 má speciální nádrž na vodík inspirovanou modelem Mirai, která podporuje technologii vysokotlakého přímého vstřikování vodíku. Zimní testování konceptu H2 brzy začne v severním Japonsku.
Celý proces vývoje vodíkových vozidel je součástí plánu Toyoty na uhlíkovou neutralitu, kterou podle vedení není možné dosáhnout pouze s vozidly na baterie. Nedávno například automobilka oznámila i vývoj elektrického pick-upu Hilux, který by využíval vodíkový palivový článek z druhé generace modelu Mirai.