Článek
Stále častěji se ve světě automobilů skloňuje vodík jako pohon budoucnosti, a to dokonce i před protežovanou elektřinou. V České republice a ostatně i v celé Evropě ovšem infrastruktura není na potencionální příval vozidel na vodík připravena, a proto přicházejí jen pomálu. Někteří výrobci nicméně vodíku věří. Příkladem je Hyundai a Toyota v osobních vozech, ale i Opel a nyní Peugeot v užitkovém segmentu.
Opel představuje vodíkovou dodávku, na trh dorazí ještě letos

Německý Opel nedávno představil vodíkovou dodávku Vivaro-e Hydrogen a v nově vzniklém konglomerátu automobilek Stellantis se pasoval do role průkopníka na poli vodíku. Nově se k Němcům přidávají i Francouzi, kteří na stejné sdílené platformě představují vodíkového sourozence Vivara Peugeot e-Expert Hydrogen.
Vodíkový Peugeot stojí na základech elektrické verze Expertu, od něhož přebral elektrický agregát i výkon 136 koňských sil. Dodávka má palivové články, které spotřebovávají kyslík s vodíkem, ale vůz může současně jezdit i na elektřinu pocházející z lithium-iontové baterie o kapacitě 10,5 kWh. Pomocný výkon lze dobíjet z wallboxu za necelou hodinu.

Peugeot e-Expert Hydrogen
Vozidlo pracuje tak, že při rozjezdech využívá akceleraci přímé elektrické energie, ale při stabilních rychlostech automobil spotřebovává hlavně vodík. Ten je pak uložen ve třech samostatných zásobnících o kapacitě 4,4 kilogramu, které jsou uloženy pod podlahou vozidla. Vodík je v zásobnících uložen pod tlakem 700 barů a společně s elektřinou nabídne pro užitkový vůz dojezd až 400 kilometrů dle metodiky WLTP.
Co se vlastností auta týče, živnostníci nemusejí mít strach. To, že je Peugeot e-Expert Hydrogen poháněný vodíkem, nijak neuškodilo užitným vlastnostem. Dodávku bude možné zakoupit ve dvou různých délkách a uvnitř majitel uveze 6,1 metru krychlového nákladu. Pokud pak bude chtít táhnout přívěs, bude moci vážit i jednu tunu. Celkové užitné zatížení je 1100 kilogramů.
První jízda elektrickými dodávkami Stellantisu: Příjemná auta za nepříjemnou cenu

Velkou výhodou vodíku oproti elektřině je pak velmi rychlé tankování, které si nezavdá s běžnými palivy. Odhadem lze plnou nádrž vodíku natankovat přibližně za tři minuty. Nevýhodou ovšem je, že síť čerpacích stanic na vodík je velmi řídká. V České republice jsou v současné době ve výstavbě tři veřejné stanice, a to v Praze, Brně a Litvínově. Další jsou však v plánu.
Peugeot hodlá dodávku nabízet nejprve na domácím trhu ve Francii a také v Německu, firemní zákazníci se pak mohou na své nové vodíkové vozy těšit už letos.