Článek
Stále častěji se ve světě automobilů skloňuje vodík jako pohon budoucnosti, a to dokonce i před protežovanou elektřinou. V České republice a ostatně i v celé Evropě ovšem infrastruktura není na potencionální příval vozidel na vodík připravena, a proto přicházejí jen pomálu. Někteří výrobci nicméně vodíku věří. Příkladem je Hyundai a Toyota v osobních vozech, ale i Opel a nyní Peugeot v užitkovém segmentu.
Opel představuje vodíkovou dodávku, na trh dorazí ještě letos
Německý Opel nedávno představil vodíkovou dodávku Vivaro-e Hydrogen a v nově vzniklém konglomerátu automobilek Stellantis se pasoval do role průkopníka na poli vodíku. Nově se k Němcům přidávají i Francouzi, kteří na stejné sdílené platformě představují vodíkového sourozence Vivara Peugeot e-Expert Hydrogen.
Vodíkový Peugeot stojí na základech elektrické verze Expertu, od něhož přebral elektrický agregát i výkon 136 koňských sil. Dodávka má palivové články, které spotřebovávají kyslík s vodíkem, ale vůz může současně jezdit i na elektřinu pocházející z lithium-iontové baterie o kapacitě 10,5 kWh. Pomocný výkon lze dobíjet z wallboxu za necelou hodinu.
Vozidlo pracuje tak, že při rozjezdech využívá akceleraci přímé elektrické energie, ale při stabilních rychlostech automobil spotřebovává hlavně vodík. Ten je pak uložen ve třech samostatných zásobnících o kapacitě 4,4 kilogramu, které jsou uloženy pod podlahou vozidla. Vodík je v zásobnících uložen pod tlakem 700 barů a společně s elektřinou nabídne pro užitkový vůz dojezd až 400 kilometrů dle metodiky WLTP.
Co se vlastností auta týče, živnostníci nemusejí mít strach. To, že je Peugeot e-Expert Hydrogen poháněný vodíkem, nijak neuškodilo užitným vlastnostem. Dodávku bude možné zakoupit ve dvou různých délkách a uvnitř majitel uveze 6,1 metru krychlového nákladu. Pokud pak bude chtít táhnout přívěs, bude moci vážit i jednu tunu. Celkové užitné zatížení je 1100 kilogramů.
První jízda elektrickými dodávkami Stellantisu: Příjemná auta za nepříjemnou cenu
Velkou výhodou vodíku oproti elektřině je pak velmi rychlé tankování, které si nezavdá s běžnými palivy. Odhadem lze plnou nádrž vodíku natankovat přibližně za tři minuty. Nevýhodou ovšem je, že síť čerpacích stanic na vodík je velmi řídká. V České republice jsou v současné době ve výstavbě tři veřejné stanice, a to v Praze, Brně a Litvínově. Další jsou však v plánu.
Peugeot hodlá dodávku nabízet nejprve na domácím trhu ve Francii a také v Německu, firemní zákazníci se pak mohou na své nové vodíkové vozy těšit už letos.