Článek
Potkat auto, které za šera nesvítí, anebo jede jen na „denní” s tím, že vzadu není osvětlené, je celkem běžný jev. V loňském roce se s ním snažilo skoncovat Japonsko nařízením automatických světel pro všechna nová auta, nyní se k němu přidává Kanada – ovšem ne tak nekompromisně.
Od 1. září 2021 v Kanadě musí světla nově homologovaných aut fungovat jedním ze tří různých způsobů. Prvním je, že s denními světly vpředu musí svítit obrysovky vzadu. Druhým, že vůz musí mít automatické rozsvěcení světel za tmy. A třetím, že pokud nesvítí potkávací světlomety, přístrojový štít musí být neosvětlen.
Zadní mlhovky můžou i škodit. Používání osvětlení přitom není věda
Automobilky se mohou rozhodnout pro jeden z těchto tří přístupů, a neplatí to jen pro osobní auta. Podle webu Car and Driver, který zprávu přináší, se to týká i užitkových aut, SUV, tříkolek, motocyklů a těžkých nákladních vozidel prodávaných na kanadském trhu.
U těch aut, která mají denní svícení, ale už ne automatické rozsvěcení světlometů, se jako nejsnazší a nejlevnější způsob jeví přeprogramování řídících jednotek tak, aby „na denní” svítily i zadní obrysovky.
Trvalé svícení i vzadu pomůže i v dešti a mlze, neboť takovéto osvětlení často může stačit, zatímco auta s automatickým rozsvěcením světlometů v dešti či mlze ty světlomety – a s nimi i zadní obrysovky – nezapnou.
Nová regulace samozřejmě nepomůže tomu, aby řidiči starších aut přestali zapomínat rozsvěcovat světla, když se zešeří. Časem ale tahle starší auta budou ze silnic postupně mizet a budou nahrazována novějšími, až za mnoho let budou naprostou výjimkou.
Může se vám hodit na Seznamu: