Článek
Nově vytyčené „modré“ parkovací zóny jsou v části Prahy 9, která je nejblíž „osmičce“, kde zóny již nějakou dobu fungují. Na „devítce“ jsou v okolí stanic metra Českomoravská a Vysočanská, tedy také u O2 areny.
Právě na hranici Libně a Vysočan si místní obyvatelé stěžují na situaci s parkováním dlouhodobě, a to zejména při konání sportovních či kulturních akcí v hale. Radnice zde proto před více než 10 lety zřídila speciální zónu a parkovací oprávnění měli pouze místní obyvatelé, ovšem bezplatně.
Toto parkovací oprávnění mělo formu kartičky za sklem zaparkovaného auta a přespolním řidičům neumožňovalo na místech vyhrazených rezidentům legálně parkovat. Nesprávně zaparkované vozy začaly být pokutovány a odtahovány.
Nově zřízené ZPS však přespolním dávají legální možnost si v těchto ulicích parkování zaplatit, a to v částce 30 korun za hodinu na maximálně 24 hodin. Všechny ulice spadají do tzv. fialové zóny, kde mohou parkovat jak lidé s oprávněním, tak i přespolní, a jsou platné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Nastavený tarif znamená, že tří- i čtyřhodinové parkování na ulici (tj. 90, resp. 120 korun) je v případě konání sportovní či kulturní akce v O2 areně levnější než parkování v podzemním parkovišti obchodního domu Galerie Harfa (první dvě hodiny zdarma, pak 100 Kč/h, tj. za 3 hodiny 100 korun, za 4 hodiny 200 korun) či v parkovištích O2 areny (100 až 200 korun po dobu akce). Vysočanská radnice plánuje, že v době konání koncertů a dalších akcí v O2 areně zvýší cenu za parkování v jejím okolí, zatím je ale 30 Kč/h trvalá cena.
SPECIÁL: 20 let Škody Fabia
Praha 9 v listopadu otevřela v budově staré radnice v Sokolovské ulici výdejnu parkovacích oprávnění. První registraci musejí lidé přijít udělat osobně. O parkovací oprávnění mohou žádat jen lidé s trvalým bydlištěm v Praze 9, majitelé nemovitostí nebo podnikatelé, kteří zde mají sídlo firmy.
Rezidenti ročně za jedno auto zaplatí 1200 korun, obyvatel starší 65 let nebo držitel průkazu ZTP, ZTP-P 360 korun. Vlastníci nemovitostí a podnikatelé v městské části uhradí 7 tisíc korun za rok za jedno vozidlo, příp. 24 tisíc korun, potřebují-li oprávnění přenosné, tj. s možností změny registrační značky, na kterou je poplatek zaplacen.
10 dopravních značek, které jste od autoškoly zapomněli
Pražský magistrát získal předloni nejvíce peněz z parkovacích zón v Praze 1. Po odečtení nákladů to je asi 170,7 milionu korun, což bylo meziročně o zhruba 60 milionů více. Ze všech zón v Praze 1 až 8 odvedli v roce 2018 lidé do městské pokladny celkem cca 650,5 milionu korun.
Mezi náklady jsou započítány například výdaje na vydávání parkovacích oprávnění nebo náklady na správu zón. Zóny má na starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK) a parkovací oprávnění vydávají radnice. Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny a fungují v Praze 1 až 8.