Článek
Když hurikán Ian zpustošil část Floridy, zkáze neunikla ani spousta aut – včetně elektromobilů. A to může být požární riziko, ukazuje krátké video pořízené v minulém týdnu v městě Naples.
Vyobrazuje Teslu Model S, kterak při manipulaci hoří z podlahy – tedy z baterie vozu. Následně plameny hasí hasiči. Proč k požáru došlo, není přesně známo, ale velmi pravděpodobně to souvisí se zaplavením vozu. Místní média hovoří o více podobných případech – podle webu NewDaily.com.au byly nejméně čtyři.
„Kvůli hurikánu je spousta nepojízdných elektromobilů. Když baterie korodují, vznikají požáry. To je nová výzva, s níž se naši požárníci ještě nesetkali, alespoň ne v takové míře,“ tweetoval zkraje října Jimmy Patronis, floridský náčelník hasičů.
There’s a ton of EVs disabled from Ian. As those batteries corrode, fires start. That’s a new challenge that our firefighters haven’t faced before. At least on this kind of scale. #HurricaneIan pic.twitter.com/WsErgA6evO
— Jimmy Patronis (@JimmyPatronis) October 6, 2022
Svůj tweet později doplnil dalším, v němž říká, že „hasiči uhasí požár a on potom znovu začne“. Doplnil ho o vyjádření úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), kde je příčina částečně vysvětlena.
„Výsledky zkoušek, zaměřených speciálně na ponoření do slané vody, ukazují, že se uvnitř baterií mohou vytvořit solné mosty a tak otevřít cestu ke zkratu a samovolnému zahřívání. To může vést ke vzniku požáru,“ stojí v dokumentu.
Last week I witnessed an EV fire during Hurricane Ian operations. Firefighters put out the fire, then it would reignite. The teams said it was a result of salt water affecting compromised batteries, so we asked for additional information from @NHTSAgov. They responded. (1/5) pic.twitter.com/YDi7H26ykd
— Jimmy Patronis (@JimmyPatronis) October 14, 2022
Co tedy s elektromobilem, který byl v záplavě? Web WSVN.com cituje floridského státního zástupce Boba Rommela: „Když máte elektromobil, tak pokud je v garáži, vytáhněte ho ven, byl-li zaplaven.“ Pokud auto začne hořet, alespoň s sebou nevezme i celý dům.
Že kombinace vody a elektřiny může znamenat problém, ví každé malé dítě, ovšem je rozdíl mezi průjezdem hlubokým brodem či jízdou v dešti, kdy baterie není v mokrém prostředí dlouho a zejména na ni nepůsobí tlak vody, a ponořením do slané vody na několik hodin či dnů.
V globálním měřítku elektromobily netrpí na požáry častěji než spalovací vozidla – je to právě naopak. Zkraje roku 2022 byla zveřejněna americká studie, která uváděla, že u elektromobilů bylo zaznamenáno 25 požárů na 100 tisíc registrovaných vozidel, kdežto u benzínových aut to bylo 1530 požárů na 100 tisíc registrovaných vozidel.