Hlavní obsah

Další obří kauza s airbagy? 67 milionů aut v USA má zamířit do servisu

Americký úřad NHTSA žádá svolání desítek milionů aut kvůli údajné výrobní vadě nafukovače airbagu americké firmy ARC. Ta ovšem odmítá, že by šlo o výrobní vadu, a poukazuje na testování s nulovou chybovostí.

Foto: Envato

Ilustrační foto.

Článek

Globální kauza nebezpečných airbagů od firmy Takata, která vyšla pořádně najevo v roce 2015, bude mít dost možná důstojnou nástupkyni. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) uvádí, že zhruba 67 milionů aut od 12 různých výrobců může potřebovat vyměnit nafukovač airbagu.

Problém tentokrát není v potenciálně nebezpečné náplni, nýbrž v konstrukci nafukovače a také se problém týká výrobků firmy ARC z Tennessee, ovšem výsledek může být velmi podobný. Plyny určené k naplnění pytle „mají jen jednu cestu skrz otvor, aby opustily nafukovač a naplnily polštář airbagu“, uvádí NHTSA v prohlášení.

Pokud by tento otvor něco dostatečně velkého ucpalo, mohlo by to způsobit přetlak v nafukovači. „Přetlak v nafukovači má potenciál způsobit roztržení ústící ve vržení ocelových fragmentů do interiéru,“ pokračuje úřad.

Vadný airbag má další americkou oběť

AutoMoto

Je ovšem otázka, jak velká je šance, že se do otvoru dostane nějaká překážka, zejména např. struska ze svařování. Sama NHTSA uznává, že při testu devíti stovek kusů těchto airbagů nebyl problém ani u jediného. Také ale v dopise, kterým žádá o svolávací akci, hovoří o sedmi případech vážného zranění či smrti v důsledku roztržení nafukovače od této firmy.

ARC odmítá, že by šlo o plošně přítomnou výrobní vadu. V jednom z případů způsobil problém zcela cizí předmět, v dalších šlo o jiný typ nafukovače či o kus vyrobený jindy a jinde. Dopis firmy adresovaný úřadu zmiňuje také roztržení nafukovače v Kanadě a Turecku, u kterých se ovšem nenašla žádná výrobní vada.

Nezávisle na tom, jestli problém může nebo nemůže být nebezpečný, koncern GM svolal do servisu téměř milion Chevroletů Traverse, GMC Acadia a Buicků Enclave modelových let 2014–2017 právě kvůli výměně airbagu. Tyto modely se v Česku oficiálně neprodávaly.

Majitelé vozů GM si prosadili svolávací akci šesti milionů aut

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám