Článek
Chevrolet představil svého konkurenta Fordu F-150 Lightning - elektrický pick-up Silverado EV. Třebaže je designově docela podstatně odlišný od konvenčního silverada a může připomenout spíš malý elektromobil Bolt, jeho schopnosti odpovídají pick-up trucku, ne městským přibližovadlům.
Silverado EV je postavené od základu jako elektromobil, nesdílí platformu s konvenčním modelem. Díky tomu má aerodynamičtější příď, ba co víc, odpor vzduchu verze WT (Work Truck, tedy „pracovní truck“) by měl patřit k nejnižším v segmentu full-size pick-up trucků.
Ani WT nicméně nedostane jinou než čtyřdveřovou kabinu s korbou o délce 1,8 metru v základním uspořádání. Za příplatek je k mání variabilní přepážka mezi korbou a kabinou a také variabilní zadní čelo, které dohromady dokáží nákladový prostor prodloužit až na 3,302 m.
Díky unikátní konstrukci dostalo Silverado EV také menší, uzamykatelný a vodotěsný nákladový prostor pod přední kapotou. Pro něj jsou k mání i různé sítě a oddělovače.
Kabině plně vybavené verze RST (na fotografiích v modré barvě) dominuje obří centrální displej o úhlopříčce „17”, který je doplněn o jedenáctipalcový digitální přístrojový štít. Vozu zůstává volič řazení ve formě páky pod volantem, jak je u pick-upů běžné. K mání je head-up displej či pevná prosklená střecha a středový tunel nabízí až 31,8 litru úložných prostor.
RST nabízí také vyhřívání zadních sedaček, vzduchové odpružení, systém poloautonomní jízdy SuperCruise, který umožní jízdu bez držení volantu na více než 320 tisících kilometrů zmapovaných silnic v USA a Kanadě, nebo natáčení zadních kol do poměrně velkého úhlu.
Základní WT je přece jen jednodušší, ale dva displeje na palubní desce má také, třebaže nejsou tak hezky integrované do jednoho panelu a ten centrální je o poznání menší. Středovou konzoli se spoustou úložných prostor tu vidíme také.
Silverado EV využívá platformu elektromobilů Ultium. Základní WT nabídne 517 koní a 834 Nm spolu s dojezdem až 644 km na jedno nabití. Vůz utáhne až 3,6 tuny těžký přívěs, později se objeví paket zaměřený na tahání přívěsů, která tento limit zvedne na 9,1 tuny. Prodávat se začne na jaře roku 2023 s cenou od 41 595 dolarů, tedy 902 tisíc korun. Nebude to ale úplný „holobyt“, ten má přijít později s cenou 39 900 dolarů (865 tisíc korun).
Verze RST přijde na trh na podzim 2023 nejprve v plně vybavené verzi First Edition. Za 106 595 dolarů (2,31 milionu korun) dostanou zákazníci kromě zmíněné výbavy také 673 koní a 1036 Nm, zrychlení na stovku za 4,5 sekundy, možnost tažení až 4,5 tuny těžkého přívěsu, naložení až 590 kg na korbu a dojezd až 644 km na jedno nabití.
Silverado EV zvládne nabíjení výkonem až 350 kW, což v ideálních podmínkách znamená dobití energie na 160 km jízdy během 10 minut. Zda je takhle rychlé nabíjení standardem, nebo příplatkem, není zatím jasné; přece jen kompletní specifikace zatím nejsou k mání.
Za zmínku stojí také, že Silverado EV bude už v základu vybaveno možností nabíjet jiná auta ze své baterie, a také pro tažení přívěsu jak po stránce hardwarové, tak i softwarové. To např. ovladačem elektrické brzdy přívěsu či jízdním režimem pro tažení. Verze RST přidává systém usnadňující připojení systému pomocí kamer nebo detekci odpojení přívěsu alarmem.
Zmíněné dvě verze nebudou jediné, které budou k mání. Později, očekávejme to tedy v roce 2024, se nabídka rozšíří o terénní verzi či o různé varianty výkonu a kapacity baterie. Chevrolet slibuje, že uspokojí zákazníky hledající pick-up ve všech možných cenových kategoriích - od 40 tisíc dolarů výše, samozřejmě.