Článek
Kdysi vysmívaná rumunská automobilka Dacia, nyní patřící do koncernu Renault-Nissan, se svezla na vlně SUV. Od roku 2004 značka neustále roste a například v Česku patří v rámci soukromých prodejů na třetí místo - je za Škodou a Hyundaiem.
Duster patří - pokud nebudeme počítat menší Suzuki Ignis - k nejlevnějším pseudoterénním automobilům na trhu. Druhá generace začíná bez stokoruny na částce 260 tisíc korun. Nově dostanete 6 airbagů nebo dvouose nastavitelný volant.
Základní cena ale platí výhradně pro benzínovou šestnáctistovku SCe (84 kW/114 koní) spojenou s pohonem předních kol. Nejlevnější verze s pohonem všech kol (a stejným motorem) přijde na 335 900 korun.
V nabídce jsou celkem čtyři stupně výbavy. Zajímavostí je, že kromě nejsilnějšího dieselu ani jedna z verzí nemůže mít automat. Základní modely mají pětistupňovou, silnější pak šestistupňovou převodovku.
Motor | 1,6 SCe | 1,6 SCe LPG | 1,2 TCe | 1,5 dCi | 1,5 dCi |
---|---|---|---|---|---|
Největší výkon [kW/k] | 84/114 | 80/104 | 92/125 | 66/90 | 80/109 |
Cena Access [Kč] | 259 900 | -- | -- | -- | -- |
Cena Essential [Kč] | 290 000 | 315 900 | -- | 338 900 | -- |
Cena Comfort [Kč] | 312 900 | 337 900 | 350 900 | -- | 376 900 |
Cena Prestige [Kč] | 339 900 | -- | 377 900 | -- | 403 900 |
Ani při volbě nejdražšího motoru a doplnění výbavy se výsledná cena nepřehoupne přes půl miliónu korun. Za manuální klimatizaci se připlácí 15 tisíc korun a k základní výbavě Access ji nepochopitelně nemůžete mít.
Metalický lak přijde na 13 900 korun, bezpečnostní výbava je u všech variant kompletní (kromě sledování mrtvého úhlu). Standardně je poskytována tříletá záruka, dokoupit lze až pětiletou.
Čekací lhůta nyní činí 2-3 měsíce, uvedl na dotaz Novinek ředitel Renaultu a Dacie pro Českou republiku Zdeněk Grunt. Podle něj ale bude v příštích měsících narůstat.
Duster se ve třísměnném provozu sedm dní v týdnu vyrábí v rumunském Pitesti. Jde o jediné auto z této rumunské fabriky, všechny ostatní modely se dělají v Maroku. Důvod? Kvůli dusteru, o který je nejenom v Evropě mimořádný zájem.
Podrobnější dojmy z jízdy v terénu přineseme již ve čtvrtek 11. ledna v dopoledních hodinách.