Článek
Z plně elektrického konceptu Dacia Manifesto představeného roku 2022 vznikl závodní speciál s motorem V6, který bude soutěžit v Rallye Dakar a dalších etapách mistrovství světa v dálkové rallye od roku 2025.
Vůz zvaný Dacia Sandrider bude homologován v nejvyšší automobilové kategorii Ultimate T1+. Se stavbou pomáhali odborníci z britské firmy Prodrive.
Vnější design výrazně čerpá z konceptu, ale samozřejmě zahrnuje několik úprav, jako je výraznější příď, uzavřená kabina, zvětšené přívody chlazení podél boku, odhalená náhradní kola a přepracovaná aerodynamika. Interiér je samozřejmě striktně účelový.
Sandrider měří 4140 mm na délku, 2290 mm na šířku a 1810 mm na výšku. Navzdory kompaktním rozměrům má rozvor náprav 3000 mm, a tedy minimální převisy. Jezdí na sadě 17palcových hliníkových kol obutých do terénních pneumatik BF Goodrich.
Karoserie je z uhlíkových vláken. Odpružení má zdvih 350 mm. Uprostřed umístěný dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec produkuje 265 kW, 360 koní a 539 Nm točivého momentu. Výkon posílá na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky.
V souladu se závazkem Dacie k „dostupné dekarbonizaci“ motor spaluje syntetické palivo od společnosti Aramco s nízkým obsahem uhlíku.
Kromě devítinásobného šampiona seriálu WRC Sébastiena Loeba, který na Dakaru startuje od roku 2016, bude sandrider řídit pětinásobný vítěz Dakaru Nasser Al-Attiyah a osminásobná účastnice Dakaru Cristina Gutierrez Herrerová.
Tovární tým Dacie bude letos pokračovat ve vývoji sandrideru. Ostrý debut je naplánován na Marockou rallye v říjnu tohoto roku, po němž bude následovat Rallye Dakar 2025 a účast v dalších etapách mistrovství světa v dálkových soutěžích.