Článek
Nový duster si bere vizuální inspiraci z konceptu Bigster, ze kterého ještě vzejde větší model. Zatímco příď a boční proporce jsou povědomé, odvážným prvkem jsou ostře řezané zadní svítilny.
Novinka nemá lakované nárazníky, což však nelze považovat za šetření. Ochranné lišty bočních prahů, lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou totiž vyrobeny z nového robustního materiálu Starkle vyvinutého automobilkou.
Nový duster je 4,34 m dlouhý, přesně jako předtím, ale sedí o něco níže, je 1,66 m vysoký a o něco širší, naměříte 1,81 m. Zavazadlový prostor se zvětšil ze 445 na 472 litrů.
Interiér je zcela nový. Infotainment o úhlopříčce 10,1 palce je umístěn až nad výdechy ventilace. Navíc je na poměry značky nezvykle natočený směrem k řidiči. Ovládání klimatizace se změnilo z otočných ovladačů na panel tlačítek.
Duster se ve třetím vydání loučí s platformou B0, která je základem každého dusteru od první generace z roku 2009. Byla nahrazena architekturou CMF-B používanou aktuálními generacemi vozů jako Dacia Sandero, Renault Clio a Nissan Juke.
Tento krok prý výrazně prospěje praktičnosti, kultivovanosti a dynamice, aniž by došlo ke snížení kompaktních rozměrů dusteru. Umožňuje také zavedení hybridních a mild-hybridních pohonných jednotek spolu s čistě zážehovou variantou.
Základem je verze poháněná LPG s litrovým tříválcem o výkonu 100 koňských sil, který díky 50litrové nádrži na benzin a stejně velké nádrži na plyn dokáže ujet až 1300 kilometrů na naplnění.
Čistě na benzin je tříválcová dvanáctistovka se 130 koni, která nově nabídne technologii mild-hybrid s pomocným elektromotorem pro starty a asistenci v nízkých otáčkách. Tento motor lze mít s pohonem všech kol a manuální převodovkou.
Nová je full-hybridní motorizace s výkonem 140 koní. Spoléhá se na zážehovou šestnáctistovku o výkonu 94 koní, které sekunduje elektromotor o výkonu 49 koní a startér-generátor. Převodovka má čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Baterie má kapacitu 1,2 kWh a je možné cestovat až 80 procent doby jízdy po městě na elektřinu.
Nejprodávanější auto v Evropě? O korunu se přetahuje Dacia a Tesla
Dacia nezapomíná na terénní schopnosti, tradiční výhodu dusteru. I v této generaci je dostupný s pohonem všech kol, kdy nabídne světlou výšku až 217 mm. Přední a zadní nájezdové úhly činí 31 a 36 stupňů.
Ceník i datum vstupu novinky na český trh zatím zůstávají tajemstvím, známe však rozložení výbavových stupňů:
- Essential: pevné střešní lišty, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, automatické potkávací světlomety, 6 airbagů, zadní parkovací senzory...
- Expression: totéž co Essential + 17palcová kola z lehkých slitin, 7palcový digitální přístrojový štít, 10,1palcový centrální dotykový displej s multimediálním systémem Media Display a bezdrátovou replikací Apple CarPlayTM/Android AutoTM, parkovací kamera, zadní elektrická okna, automatické stěrače...
- Extreme: totéž co Essential + modulární střešní ližiny, mlhové světlomety, omyvatelné čalounění MicroCloud, gumové rohože na podlaze a v zavazadlovém prostoru, automatická klimatizace, hands-free karta, elektrická zrcátka, systém YouClip "3 v 1", prvky interiéru a exteriéru v měděné barvě...
- Journey: totéž jako Essential + 18palcová kola z lehkých slitin, mlhové světlomety, automatická klimatizace, hands-free karta, elektronická parkovací brzda a zpětná zrcátka, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, multimediální systém Media Nav Live s navigací, zvukový systém Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory...