Článek
Pokud nepočítáme off-road Lada Niva, který se prodává za 230 tisíc korun, je Duster s cenovkou 300 tisíc korun za verzi 4x4 nejlevnější „čtyřkolkou“ na českém trhu. V rámci české prezentace jsme měli příležitost krátce vyzkoušet novinku od Dacie na běžné silnici i zabláceném terénním polygonu. Na počátek června chystáme klasický redakční test.
Duster měří na délku 4,31 metru a patří tedy ke kompaktním zástupcům kategorie SUV, podobně jako Škoda Yeti. Na výšku měří 1,82 m, zavazadlový prostor má základní objem 475 litrů.
V nabídce bude benzínová šestnáctistovka (81 kW / 110 k) nebo dva turbodiesely – 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k).
Na silnici se Duster chová civilizovaně, pokud jej ale srovnáme s Yetim, nenabídne takový mix agility a komfortu. Zkoušený benzínový motor (jediný v nabídce) je také ve vysokých otáčkách hlučný a srovnání interiéru by také vyšlo ve prospěch mladoboleslavského SUV.
Na druhou stranu, Yeti je o dost dražší (nenechte se zmást nízkou základní cenou, příplatková výbava zvedne cenu o desítky tisíc). Yeti také nemá možnost „natvrdo“ zapnout pohon 4x4 jako Duster. Rumunské SUV oproti Yetimu ztrácí v nabídce motorů, komfortní výbavy a také asistenta pro sjíždění strmých svahů.
Přesto je jasné, že Duster bude prodejně úspěšný nejenom v Česku. Nabízí totiž techniku od spřáteleného Nissanu, dobrou prostornost a solidní jízdní vlastnosti. A hlavně, za tak nízké ceny, za které se v červnu začne Duster prodávat, nenabízí v Česku nikdo podobně koncipovaný vůz.
Jízda na motokrosové dráze s několika zabahněnými úseky prokázala, že Duster lehký terén zvládá bez mrknutí oka. Schválně jsem zkoušel zastavit uprostřed rozbahněné cesty, přenos výkonu nečinil verzi 4x4 sebemenší problém. Uvidíme, jak si Duster povede ve středně těžkém terénu, který pro něj už máme naplánovaný.
Techniku pohonu 4x4 dodal Nissan. Světlá výška činí solidních 2010 mm.Pro průchodnost jsou skvělé i krátké převisy a nízká hmotnost (1250 kg). Také přechodové úhly nabízejí solidní možnosti pro jízdu v terénu – nájezdový úhel činí 30 stupňů, přechodový pak 23 stupňů.
Jak již bylo řečeno, připojení pohonu 4x4 lze nechat na elektronice nebo je možné zapnout režim Lock, který nastavuje trvalé rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola. Nechybí ani režim 4x2, kdy jsou kvůli nižší spotřebě paliva poháněná pouze přední kola.
Kompletní český ceník Dacie Duster | |||
---|---|---|---|
1,6 16V (Access) | 77 kW/110 k | 4x2 | 259 900 Kč |
1,6 16V (Access) | 77 kW/110 k | 4x4 | 299 900 Kč |
1,6 16V (Ambiance) | 77 kW/110 k | 4x2 | 274 900 Kč |
1,6 16V (Ambiance) | 77 kW/110 k | 4x4 | 324 900 Kč |
1,5 dCi (Ambiance) | 63 kW/85 k | 4x2 | 304 900 Kč |
1,5 dCi (Ambiance) | 80 kW/110 k | 4x4 | 374 900 Kč |
1,6 16V (Arctica) | 77 kW/110 k | 4x4 | 349 900 Kč |
1,5 dCi (Arctica) | 80 kW/110 k | 4x4 | 399 900 Kč |
1,6 16V (Exception) | 77 kW/110 k | 4x4 | 372 900 Kč |
1,5 dCi (Exception) | 80 kW/110 k | 4x4 | 422 900 Kč |