Článek
Automobilka Cupra, která vznikla před několika lety ze sportovní odnože Seatu, přidává do své nabídky druhý elektromobil. Jmenuje se Tavascan a je španělským koncernovým sourozencem enyaqu coupé či VW ID.5 – jeho karoserie má podobu SUV-kupé.
Od konceptu, představeného před čtyřmi lety, se až tak zásadně neliší a z některých jeho prvků by bylo možné soudit, že je pořád konceptem. Kromě poměrně divokého designu přídě tento dojem dává svítící logo na zádi vozu i podsvícené logo vpředu.
Tavascan představuje nový světelný podpis se třemi trojúhelníky na přídi a přidává technologii LED Matrix pro hlavní světlomety. Silueta má začerněnými A-sloupky připomínat závodnickou helmu, vzadu zase červená linka spojuje obě lampy.
Interiér je po vzhledové stránce výrazně odlišný od svých koncernových sourozenců, zejména ostrým stříbrným profilem přes celou šíři palubní desky i na dveřích, kde jsou právě sem elegantně integrované kliky. Ve světle tohoto dominantního prvku zcela zanikají výdechy ventilace.
Po technické stránce nicméně vidíme „klasiku“ v podobě malého přístrojového štítu a gigantického, 15″ centrálního displeje, do nějž je sdruženo téměř veškeré ovládání vozu. Displej má pevnou lištu pro ovládání základních funkcí klimatizace a podsvícený ovládací panel pod sebou. Na volantu, podle zkušeností z jiných modelů značky, tavascan kombinuje dotykové ovládání s klasickými tlačítky.
Standardně tu jsou sportovní sedačky čalouněné textilií s až 90% podílem recyklovaného polyesteru nebo mikrovláknem, v němž je zase až 50 % recyklovaných materiálů.
V útrobách pracuje samozřejmě platforma MEB, ovšem celkový výkon je znatelně vyšší než třeba u Enyaqu RS. Ve verzi VZ se dvěma elektromotory, která nabídne pohon všech kol, je k dispozici 340 koní a celkem 679 N.m točivého momentu. Zrychlení na stovku je v takovém případě 5,6 sekundy.
Slabší verze má pohon zadních kol a nabízí 286 koní a 545 N.m. Obě čerpají energii z baterie o využitelné kapacitě 77 kWh, která má stačit slabší verzi k dojezdu až 550 km, silnějšímu VZ až 520 km podle měřicí metodiky WLTP. Nabíjet se baterie může výkonem až 135 kW a v ideálních podmínkách se dobije ze 10 na 80 % za méně než půl hodiny. Energii na 100 km jízdy má v ideálním stavu dostatečně silná nabíječka dodat za 7 minut.
Tavascan vznikl ve Španělsku, bude se ale vyrábět v továrně v čínské provincii An-chuej. Na trh přijde v létě roku 2024 se zatím neznámým ceníkem.