Článek
Automobilka Cupra, která vznikla před několika lety ze sportovní odnože Seatu, přidává do své nabídky druhý elektromobil. Jmenuje se Tavascan a je španělským koncernovým sourozencem enyaqu coupé či VW ID.5 – jeho karoserie má podobu SUV-kupé.
Od konceptu, představeného před čtyřmi lety, se až tak zásadně neliší a z některých jeho prvků by bylo možné soudit, že je pořád konceptem. Kromě poměrně divokého designu přídě tento dojem dává svítící logo na zádi vozu i podsvícené logo vpředu.
Tavascan představuje nový světelný podpis se třemi trojúhelníky na přídi a přidává technologii LED Matrix pro hlavní světlomety. Silueta má začerněnými A-sloupky připomínat závodnickou helmu, vzadu zase červená linka spojuje obě lampy.
Volkswagen začne do Evropy dovážet auta vyrobená v Číně
Interiér je po vzhledové stránce výrazně odlišný od svých koncernových sourozenců, zejména ostrým stříbrným profilem přes celou šíři palubní desky i na dveřích, kde jsou právě sem elegantně integrované kliky. Ve světle tohoto dominantního prvku zcela zanikají výdechy ventilace.
Po technické stránce nicméně vidíme „klasiku“ v podobě malého přístrojového štítu a gigantického, 15″ centrálního displeje, do nějž je sdruženo téměř veškeré ovládání vozu. Displej má pevnou lištu pro ovládání základních funkcí klimatizace a podsvícený ovládací panel pod sebou. Na volantu, podle zkušeností z jiných modelů značky, tavascan kombinuje dotykové ovládání s klasickými tlačítky.
Standardně tu jsou sportovní sedačky čalouněné textilií s až 90% podílem recyklovaného polyesteru nebo mikrovláknem, v němž je zase až 50 % recyklovaných materiálů.
V útrobách pracuje samozřejmě platforma MEB, ovšem celkový výkon je znatelně vyšší než třeba u Enyaqu RS. Ve verzi VZ se dvěma elektromotory, která nabídne pohon všech kol, je k dispozici 340 koní a celkem 679 N.m točivého momentu. Zrychlení na stovku je v takovém případě 5,6 sekundy.
Slabší verze má pohon zadních kol a nabízí 286 koní a 545 N.m. Obě čerpají energii z baterie o využitelné kapacitě 77 kWh, která má stačit slabší verzi k dojezdu až 550 km, silnějšímu VZ až 520 km podle měřicí metodiky WLTP. Nabíjet se baterie může výkonem až 135 kW a v ideálních podmínkách se dobije ze 10 na 80 % za méně než půl hodiny. Energii na 100 km jízdy má v ideálním stavu dostatečně silná nabíječka dodat za 7 minut.
Tavascan vznikl ve Španělsku, bude se ale vyrábět v továrně v čínské provincii An-chuej. Na trh přijde v létě roku 2024 se zatím neznámým ceníkem.