Článek
Když přišli o Brno, setkávají se na závodních okruzích po celé Evropě. Motorky milují tak moc, že díky tomu umí zbořit i jazykovou bariéru. Prý pokaždé padne otázka „Brno circuit?“, tedy a co brněnský okruh? A pokaždé vzniká nějaká teorie, podle níž se podaří závody vzkřísit.
Nutné jsou stovky milionů
„A je to krásný sen. Hodně moc bych si přál, aby se to vrátilo, ale mám velký strach, že se to nestane,“ řekl Novinkám bývalý motocyklový jezdec Karel Abraham. Jeho závodní kariéra byla s Masarykovým okruhem pevně spjata. Závody na něm byly pro něj prý nejnáročnější a současně nejbáječnější, protože fanoušci vždy vytvořili naprosto jedinečnou atmosféru.
Hodně moc bych si přál, aby se to vrátilo.
Abraham se nediví tomu, že je chtějí zpět. Jezdily se 70 let. Za tu dobu prý vznikly jedinečné vazby mezi lidmi. Nejezdili do Brna jen na motorky, ale i za přáteli. Závody byly zrušeny, protože promotérská společnost pro seriál motocyklových závodů Dorna požadovala rekonstrukci okruhu za zhruba sto milionů korun. Zároveň počítala s tím, že se tzv. zalistovací poplatek, bez jehož uhrazení se závod nemůže jet, zvýší až na čtvrt miliardy korun ročně.
KVÍZ: Hadraplán a hadimrška. Znáte slavné přezdívky našich veteránů?
Okruh potřebuje nový asfaltový povrch, rozšíření bezpečnostní zóny v okolí dráhy a úpravu technicky náročné zatáčky číslo pět. Podtrženo a sečteno, jde zhruba o 200 milionů korun, které by se musely investovat do toho, aby byl okruh opět připraven na zářný comeback.
Na veterány dorazily tisíce lidí
Pevně v něj věří motocyklový fanda Pavel Carda z Popůvek. Na závodničky jej vzal poprvé jako kluka ve čtyřiaosmdesátém strýc. S bratránkem tehdy viděli nehodu jednoho ze závodníků v nebezpečné zatáčce u Veselky. Carda je přesvědčený o tom, že „těm nahoře nakonec dojde“, že závody se vyplatí.
„Jejich návštěvníci nechávali vydělat celé republice. Proč to chápou Maďaři, kteří si chrání závody Formule 1, a my to nechápeme,“ zdůraznil Carda. Naposledy se o brněnském okruhu bavil před časem s policisty ve Slovinsku. Vyptávali se na něj při silniční kontrole. Motocyklová velká cena v Brně je podle něj „stále živá a velmi dobrá“ značka.
V duchu vzpomínání se nesla i akce Brno Grand Prix Revival, na kterou jen v sobotu bez ohledu na tropická vedra dorazilo přes 10 000 lidí. „Od zrušení Moto GP to je největší akce na Masarykově okruhu. Zájem předčil naše očekávání,“ řekl za pořadatele Jiří Smetana. Akce, na níž závodí automobiloví a motocykloví veteráni, pokračovala i v neděli.
Ostrovačice jako obří kemp
V době pořádání závodů se počet obyvatel Brna krátkodobě zvýšil o zhruba polovinu. Návštěvníci závodů přijížděli i s více než týdenním předstihem. Strategickým místem byly Ostrovačice, ležící u okruhu, které se změnily v obrovský kemp. Fanoušci z něj, často na motorkách, vyjížděli na hrady a zámky po celé republice, do Moravského krasu na jeskyně, do Prahy na památky. Fanoušků bylo někdy tolik, že kempovali i před ostrovačickým kostelem.
Z legendárního ostrovačického kempu Tranzit je dnes louka. Před závody tam pivo teklo proudem, z repráků zněly hudební vypalovačky, stovky fanoušků se v něm navzájem chlubily svými motorkami a vedly nekonečné diskuse o závodech. Netradiční klid je letos i u Božkových, kteří provozují kemp Oáza. Vybudovali jej na zahradě poté, co na ní nechali jednou přespat německé motorkáře. Léta kemp praskal ve švech, nyní přežívá. „Díky Moto GP u nás vznikla jedinečná přátelství. Kamarádi za námi jezdí stále,“ uvedla Jitka Božková.
Ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová potvrdila, že závody znamenaly záplavu turistů pro celou republiku. „Ta akce měla mezinárodní věhlas. Grand Prix je světově známá věc a značka kvality. Škoda, že závody už nemáme,“ dodala.