Článek
Exekutiva EU uvedla, že se automobilky dohodly na technickém vývoji v oblasti čištění oxidů dusíku. Jediný Daimler ale nebyl pokutován, protože odhalil existenci této kartelové dohody.
„Pět výrobců automobilů Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche vlastnilo technologii ke snižování škodlivých emisí nad rámec zákonem požadovaných emisních norem EU. Ale vyhnuli se soutěžení o využití plného potenciálu této technologie k lepšímu čištění, než vyžaduje zákon,“ uvedla šéfka antimonopolní politiky EU Margrethe Vestagerová s tím, že podle Komise tím výrobci upírali spotřebitelům možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.
„Dnešní rozhodnutí je tedy o tom, jak se legitimní technická spolupráce pokazila. A my netolerujeme, když se společnosti tajně domlouvají,“ uvedla Vestagerová.
Na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gW_b/1bRCVx.jpeg?fl=cro,0,99,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen zvažuje, zda proti pokutě podniknout právní kroky. Pokutu za technické rozhovory o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů považuje za spornou.
„Komise ukládá pokuty, přestože obsah rozhovorů nebyl nikdy realizován a žádní zákazníci tím neutrpěli žádnou újmu,“ uvedl Volkswagen ve svém prohlášení s tím, že „Komise vstupuje na nové území justice, protože poprvé považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel“.
Norma Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů už za čtyři roky, tvrdí automobilky
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/8y6CAPI.jpeg?fl=cro,0,132,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut nainstaloval po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy emisí.