Článek
Elektrické auto, je-li postavené určitým způsobem, může být neuvěřitelně rychlé. Volkswagen to v minulých dvou letech dokázal „plackou” ID.R, která stanovovala rekordy všude, kde ji postavili na startovní dráhu - na Pikes Peaku, v Goodwoodu i na Severní smyčce Nürburgringu.
Že to nebyl ojedinělý výkřik do tmy a že na úžasné výkony nepotřebujete placatou karoserii, se nyní snaží dokázat Ford s prototypem závodní verze Mustangu Mach-E. Ano, Ford upravil SUV pro závody na asfaltu.
Jmenuje se Mustang Mach-E 1400 a ono číslo znamená výkon v „hp”, imperiálních koních. V nám bližších metrických („PS” nebo „k”) to je 1419, kdo by chtěl kilowatty, je to 1043,4. Tedy více než jeden megawatt.
Vůz má celkem sedm elektromotorů, tři na přední a čtyři na zadní nápravě. Všechny tři, resp. čtyři jsou společnou hřídelí napojeny na široce nastavitelný diferenciál. Inženýři můžou všemožně sledovat a nastavovat chování auta; lze z něj udělat ryzí zadokolku či předokolku, ovšem samozřejmě, maximální výkon vozu v takovém případě nebude 1419 koní.
Baterie má kapacitu 56,8 kWh a dojezd na jedno nabití automobilka nezveřejnila, ale pokud s tímto vozem nemyslí na vytrvalostní závody, není dojezd podstatný. Důležitější u baterie je, že je konstruována tak, aby zvládla elektromotorům dodat potřebné množství elektrické energie.
Podle tiskové zprávy Ford vnímá tento vůz spíš jako zkušební stolec pro nové technologie, ať už z hlediska pohonu, či třeba konstrukce karoserie. Např. kapota vozu je vyrobena z organických kompozitových vláken, která jsou alternativou ke „standardnímu” karbonu, použitému jinde v konstrukci vozu.
Ford Mustang Mach 1 odhalen. Je vrcholem pětilitrového motoru Coyote
Mustang Mach-E 1400 se veřejnosti naživo ukáže zanedlouho při blíže nespecifikovaném závodě seriálu NASCAR. Jestli tam bude závodit - aspoň chvíli, než dojde baterie -, nebo se jen projede po trati, zatím nebylo oznámeno.