Hlavní obsah

Co stojí za poklesem prodejů Škody v Číně? Začal dřív než covid

Odchod z čínského trhu, který byl pro Škodu několik let globálně největším, by po finanční stránce dával smysl. Strmý pád čínských prodejů však není na tamním trhu ojedinělý.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Automobilka Škoda o víkendu prostřednictvím svého šéfa Klause Zellmera v rozhovoru pro Automobilwoche oznámila, že zvažuje opustit čínský trh. Ten přitom byl ještě celkem nedávno největším odbytištěm škodovek.

Pravda, nikoliv vyrobených v Česku, nýbrž v závodě v Číně ve spolupráci s tamním partnerem SAIC, ovšem statisíce prodaných kusů znamenaly, že se Škodovce dařilo v součtu prodávat více než milion aut ročně.

Škoda do Číny vstoupila v roce 2005, v době, kdy už tam koncern Volkswagen se svou stejnojmennou značkou léta fungoval. Spolupracoval tam s koncerny SAIC a FAW ve dvou oddělených firmách, SAIC-Volkswagen a FAW-Volkswagen. Škodovky se v Číně začaly vyrábět ve spolupráci s tou první z nich.

Šéf Škody Auto: Zvažujeme odchod z Číny

AutoMoto

Od roku 2010 byla tato země pro Škodu největším trhem, nejlepší prodeje tam automobilka zaznamenala v roce 2018, kdy to bylo celkem 341 tisíc aut. V tom roce navíc čínský automobilový trh zažil poprvé v 21. století pokles, do té doby jen rostl. O rok později výsledek Škody klesl na 282 tisíc, pořád ale byla Čína pro Škodu s náskokem nejsilnějším trhem. Druhé Německo koupilo 191 tisíc škodovek, třetí Česko 94 tisíc.

Rok 2020 už byl rokem covidových uzávěr a odstávek, Čína si však pořád držela prvenství se 173 tisíci prodanými auty. V Německu prodeje klesly na 162 tisíc kusů. V roce 2021 však už Čína byla se 71 tisíci prodanými vozy čtvrtá za Německem se 137 tisíci, Ruskem s 90 tisíci a Českem s 80 tisíci prodanými auty.

Covid není hlavním důvodem

Problémy, které všem automobilkám na světě způsobila koronavirová pandemie, samozřejmě nelze přehlížet, ale jednak pokles čínských prodejů Škody začal dřív než covid a jednak v jiných zemích automobilka tak výrazný propad nezaznamenala.

Dokonce v Indii letí raketově vzhůru – zatímco ta do roku 2020 vůbec ve statistikách 15 nejsilnějších zemí nebyla, za rok 2021 tam zaznamenala Škoda meziroční nárůst o 108,9 % na necelých 23 tisíc prodaných vozů. Od roku 2018 navíc Škoda stojí za všemi aktivitami celého koncernu Volkswagen v Indii.

Některé ostatní zahraniční automobilky si v Číně zhruba drží svá prodejní čísla, alespoň podle webu Car Sales Base. Audi je posledních pár let pořád okolo 650 tisíc prodaných aut ročně, BMW nebo Toyota stále rostou, Buick se poslední tři roky pohybuje okolo 900 tisíc, Cadillac okolo 230 tisíc. Nissan je stále nad milionem, i když od roku 2019 trochu klesá, Honda je stále u milionu a půl.

Nové moskviče jsou podvod ruské propagandy. Auto je komplet z Číny

AutoMoto

Naopak velký pokles je vidět u Peugeotu – ale ten v roce 2021 meziročně zase rostl –, Fordu, Kie nebo Hyundaie, takže Škoda není jedinou zahraniční značkou, jejíž prodeje se v Číně propadají. A automobilka GAC-FCA, která pro čínský trh vyráběla jeepy, tam dokonce bankrotuje.

Do toho vstupují místní značky, kterých je neskutečné množství, a velké výkyvy jsou vidět i u některých z nich, např. u Soueastu, Lifanu, Leopardu nebo Qorosu. Jiné, jako např. Changan nebo Haval, se poslední roky drží na zhruba stejných číslech. Haval je od roku 2018 pořád okolo 760 tisíc, Changan vyrostl z 851 tisíc v roce 2018 na milion v roce 2021.

Dcera Volkswagenu roste

Kde je tedy skutečný důvod poklesu čínských prodejů mladoboleslavské automobilky? Věrohodně vypadající odpověď přináší čínský web Laitimes v podobě článku reportéra Wua Tan-žua. Bod zlomu podle něj přišel v únoru 2019, kdy FAW-Volkswagen ohlásil odloučení modelu Jetta do vlastní dceřiné značky, která se stane vstupní branou do světa Volkswagenu.

„Se značkou Jetta zaplníme v Číně mezeru mezi značkou Volkswagen v horní části ‚objemového‘ segmentu a cenově dostupnou mobilitou,“ řekl tehdy člen představenstva koncernu Volkswagen Jürgen Stackmann. Tato mezera podle něj tehdy znamenala zhruba třetinu čínského automobilového trhu a dominovaly v ní zejména místní značky.

O levnou značku Volkswagenu je zájem i mimo Čínu

AutoMoto

To znamenalo, že nálepka „levný Volkswagen“, která do té doby automobilce Škoda pomáhala, už nebyla vyhrazena pouze jí. Značka Jetta podle webu Car Sales Base prodala ještě v roce 2019 téměř 50 tisíc aut, v roce 2020 to bylo už 160 tisíc a v roce 2021 178 tisíc aut. Srovnejme to s nástupem Škodovky v předchozí dekádě – té trvalo čtyři roky, než přesáhla 100 tisíc v Číně prodaných aut.

Automobilka SAIC-Škoda na to v dubnu 2020 reagovala snížením cen až o 24 500 jüanů, tehdejším kurzem zhruba 87 tisíc korun. To ale pokles prodejů nezastavilo.

Čínský web iMedia vidí důvod klesajících prodejů Škody také v tom, že značka na trhu nedokázala včas nabídnout dostatek crossoverů, což se ovšem nejeví jako příliš pravděpodobné. V roce 2018 měla v tamní nabídce čtyři, v letech 2019 a 2020 dokonce pět takových modelů.

Indie má obří potenciál

Čísla za část roku 2022 ukazují pokračující trend – za období ledna až září 2022 Škoda v Číně zaznamenává další pokles, meziročně o 31,2 %. Naopak v Indii je vidět 187% nárůst. Je tedy jednoznačné, proč Zellmer vidí větší potenciál v Indii než v Číně.

Ostatně právě mladoboleslavská automobilka vede aktivity koncernu na trzích, jako je Indie, jihovýchodní Asie nebo severní Afrika. Má na starosti organizaci rozvoje jednotlivých značek i vývoj speciální platformy a prvními plody jsou indické speciály, Škoda Kushaq a Slavia.

Škoda představuje Kushaq, indický crossover má silnější klakson a nevadí mu kaluže

AutoMoto

Škoda představuje sedan Slavia, novinku pro Indii jsme prohlédli do detailu

AutoMoto

Pokud by se rozhodla z Číny odejít, mohla by investovat peníze jinde. Kromě Indie je jistý potenciál i ve Vietnamu, kde by se mohlo ročně prodávat až 40 tisíc škodovek. I proto tam automobilka zkoumá možnosti stavby továrny, kde by se auta montovala z importovaných součástí.

Odchod z Číny by také pomohl koncernu jako celku v souvislosti se ztrátami způsobenými opuštěním ruského trhu. Za Rusko byla rovněž odpovědná Škoda a koncern VW se odtamtud stáhl po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. „Budoucnost trhu v Rusku je nejistá,“ řekl Zellmer.

V každém případě, zatím není rozhodnuto nic. Koncern v prohlášení pro agenturu Reuters uvedl, že průběžné hodnocení pozice na trhu a následné úpravy jsou normální obchodní praktikou.

Řídili jsme Škodu Kodiaq GT, specialitu pro Čínu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám