Článek
Revoluce v podobě baterií s pevným elektrolytem pro elektromobily se přibližuje realitě. Podle odborníků, které vyzpovídal web InsideEVs, vývoj baterií s pevným elektrolytem postupuje rychleji, než se může zdát. Jako první se na trhu mají objevit baterie s částečně pevným elektrolytem, které poslouží jako přechodná technologie před nástupem plně pevných baterií do masové produkce.
„Hlavní výzvou pro baterie s pevným elektrolytem je škálovatelnost výroby,“ vysvětluje S'-jü Chuangová, generální ředitelka startupu Factorial, který je jedním z lídrů v tomto odvětví.
Na rozdíl od tradičních lithium-iontových baterií, které používají kapalný elektrolyt, baterie s pevným elektrolytem využívají elektrolyt vyrobený z polymeru, sulfidů nebo oxidů. Výzkum prokázal, že tato změna přináší klíčové výhody - tyto baterie nabízejí vyšší energetickou hustotu, rychlejší nabíjení a jsou bezpečnější díky lepší tepelné stabilitě.
Factorial již uzavřel dohody o vývoji s Mercedesem-Benz, Stellantisem a skupinou Hyundai. Společnost QuantumScape zase spolupracuje s bateriovým oddělením koncernu Volkswagen, zatímco BMW a Ford investovaly miliony dolarů do společnosti Solid Power. Toyota a Honda vedou vlastní vývojové programy v Japonsku.
Čínský výrobce baterií pro elektromobily CATL vstoupí na burzu, peníze využije i na stavbu závodu v Maďarsku

Factorial nedávno představil baterii Solstice s pevným elektrolytem, která dosahuje průlomové energetické hustoty 450 watthodin na kilogram, zatímco současné lithium-iontové články používané v elektromobilech mají hustotu pod 300 Wh/kg. Vyšší energetická hustota znamená, že baterie může uložit více energie bez zvětšení rozměrů či hmotnosti, což vede k delšímu dojezdu.
Výroba baterií s pevným elektrolytem však vyžaduje zcela nové výrobní procesy a infrastrukturu. „Součástí problému je fakt, že pro výrobu baterií s pevným elektrolytem nelze využít stejné továrny a procesy,“ uvedla Liz Najmanová, ředitelka pro analýzu trhu ve startupu Recurrent, který se zabývá zdravím baterií a daty. „Je nutné vybudovat vše nově, což vyžaduje peníze a čas,“ dodala.
Factorial již otevřel největší výrobní linku takových baterií v USA - v Methuenu ve státě Massachusetts s kapacitou 200 megawatthodin. Společnost již poslala testovací vzorek baterie Mercedes-Benz a tvrdí, že její energeticky husté baterie mohou poskytnout dojezd přes 600 mil.
Co byste měli vědět o bateriích v elektromobilech? Existuje více typů se svými pro a proti

Baterie s částečně pevným elektrolytem se již objevily na čínském trhu - majitel vozu Nio ET7 dosáhl se 150kWh baterií s částečně pevným elektrolytem dojezdu 892 kilometrů na jedno nabití. Do USA míří tento typ baterií také - Stellantis slibuje představení prototypové verze Dodge Charger Daytona vybavené bateriemi s kvazi-pevným elektrolytem od firmy Factorial v příštím roce.
Baterie s pevným elektrolytem mohou přinést významné úspory hmotnosti - až 450 kilogramů na úrovni celého vozidla. To je zvláště důležité nejen pro velké SUV a pick-upy, které jsou populární v USA a vyžadují velké baterie, ale také pro dodávky, kterým to zajistí slušnou užitečnou hmotnost, aniž by ta celková přesáhla 3,5 tuny. Každý ušetřený kilogram znamená také úsporu nákladů.
Přestože vývoj baterií s pevným elektrolytem je dlouhý, zdá se, že technologie konečně naplní vysoká očekávání. Výrobci jsou však velmi opatrní - s velkými sliby, které tyto baterie přinášejí, si nemohou dovolit uvést na trh produkt, který by nesplnil očekávání.
Nabídka Škody Elroq se rozrůstá o prostřední velikost baterie a výbavu Sportline
