Hlavní obsah

Co s hořícím elektromobilem v podzemních garážích? Olomoučtí hasiči mají unikátní řešení

Novinky, Daniel Havlina

Olomoučtí profesionální hasiči ukazují transportní vozíky, které jim usnadní zásah při hašení elektromobilů i jiných nepojízdných vozidel ve stísněných, špatně přístupných nebo rizikových místech. Každý vozík umí nahradit jedno kolo.

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.Video: HZS Olomouckého kraje

Článek

Postupný nástup nové éry elektromobilů se mimo konečného spotřebitele a prodejců dotýká i těch, kteří zodpovídají za bezpečnost a záchranu. Hasičský záchranný sbor České republiky se také postupně školí a snaží se reagovat na novinky, které s sebou hašení elektromobilů přináší.

Zásadním rozdílem mezi požárem běžného vozidla se spalovacím motorem a elektromobilu či plug-in hybridu je v použití vody či hasicího přístroje. V prvním případě hasiči dovedou uhasit a postupně dochladit celý vůz, nicméně u elektromobilu je to jiné.

„Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru,“ popisují olomoučtí hasiči.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.

Na uhašení takového vozidla je tak potřeba více času, speciální vybavení a hlavně prostor, kterého se hasičům často nedostává. I proto přišli profesionálové z Olomouce s revolučními vozíky pod kola, které částečně dohašený elektromobil umí dostat na vhodné místo.

„V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon,“ stojí ve zprávě olomouckých hasičů.

Oproti podobným transportním vozíkům se hasičský typ liší především zvýšeným váhovým limitem a schopností překonávat překážky, zpomalovací prahy či nájezdové rampy.

Každý vozík v soupravě má nosnost přibližně 1000 kilogramů a celý set tak dokáže transportovat zamčené, nepojízdné nebo poškozené auto až 4 tuny těžké. Jeden vozík má 38 kilogramů a maximálně s ním lze jet 5 km/h. Hasiči mají k vozíkům k dispozici i vázací sadu a pneumatické zvedáky pro snazší manipulaci. Nespornou výhodou je i fakt, že s autem na vozíkách nemusí manipulovat hasiči ručně, ale lze jej zapřáhnout za hasičský vůz.

Čeští hasiči si vývojem podobného typu zásahové techniky pomohou především v podzemních garážích, kde čím dál častěji vznikají dobíjecí stanice na elektromobily, u kterých je bohužel i větší riziko vzplanutí vozu. Do většiny takových míst se ovšem běžná hasičská technika nedostane, a proto je nutné elektromobil nějakým způsobem transportovat ven.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.

V současné době hasiči pravidelně provádí cvičení s lithium-iontovými bateriemi a testují jejich odolnost či rizika. Pokud u nich dojde k požáru, v ideálním případě by měli hasiči do pláště baterie udělat díru a do ní pak pomocí techniky aplikovat vodu s pěnidlem. Pomoci by mohl i hasicí systém Cobra, který byl primárně vytvořen k řezání a hašení stavebních konstrukcí a který dokáže pomocí vodního paprsku prorazit pevný materiál. Zařízení umí mimo jiné proříznout 150 mm betonu za 90 sekund.

Související články

Hasiči dostali nová pancéřovaná auta

Pancéřování kabiny, ochrana posádky i proti protitankovým minám, odolnost proti radioaktivitě, toxickým zbraním… To všechno mají nové hasičské speciály, které...

Výběr článků

Načítám