Článek
Výroční tisková konference koncernu Volkswagen odhalila kromě výsledků za loňský rok také něco z budoucnosti jednotlivých značek pro letošní rok. A týká se to pochopitelně i mladoboleslavské Škody.
Začneme-li loňským rokem, v číslech ve stostránkové výroční zprávě vidíme propad. U prodaných aut to je o 16,4 % na 9,157 milionu kusů, u tržeb o 11,8 % na 222,9 miliardy eur (5,8 bilionu korun). Zisk po zdanění byl 11,7 miliardy eur (306,5 miliardy korun), o 36,4 % méně než předloni.
Z budoucnosti je část již známá, a to odhalení nové generace Škody Fabia. Ta bude o něco větší než předchůdce a také bude konečně založena na modulární platformě MQB A0, kterou bude sdílet kromě Škody Scala s Volkswagenem Polo či Seatem Ibiza, mimo jiné.
Za volantem nové Škody Fabia
Zmíněné polo a ibizu čeká facelift, stejně jako mladoboleslavské SUV Kodiaq. Škoda také chystá kupé-verzi elektromobilu Enyaq, která už se v maskovací fólii prohání po českých silnicích.
Kupé ze Škody Enyaq natočili na hradecké dálnici
Od Volkswagenu stojí za zmínku také chystané elektrické ID.5 a zatím bezejmenné „kompaktní SUV-kupé”. Spekuluje se, že půjde o evropskou verzi brazilského modelu Nivus s výrobou ve španělské Pamploně po boku pola a t-crossu.
Severní a Jižní Ameriku čeká prodej crossoveru Taos, v Rusku to bude tarek a v Indii začne VW prodávat lokálně vyráběný tiguan. V Číně má začít prodej elektromobilů ID.4 Crozz a ID.4 X.
První jízda Volkswagenem ID.3: Budoucnost není temná
Volkswagen obecně podle generálního ředitele Herberta Diesse v letošním roce plánuje více než zdvojnásobit odbyt elektromobilů, a to na jeden milion. Chce také zvýšit provozní marži na 7-8 %, ale to až po roce 2021. Loni to bylo 4,8 %, letos by to mělo být 5-6,5 %.
Diess také prorokoval, že v dlouhodobém horizontu čeká elektromobily koncernu Volkswagen jedna sdílená platforma. Má už jméno – SSP, Scalable Systems Platform – a je součástí nedávno oznámeného projektu Artemis. V bližší budoucnosti má nahradit platformy MEB a PPE, ve vzdálenější – po roce 2035 – se má stát jedinou platformou pro celou skupinu Volkswagen.
Lamborghini je v dokumentu zmíněno jen u modelu Huracán STO, který už ale byl odhalen. A Bentley má letos představit plug-in hybridní verze modelu Bentayga a ještě jednoho, tedy flying spuru nebo continentalu.
V Bentley Continental GT Českým rájem aneb Britské auto v autentickém počasí
Porsche uvede na trh nedávno představený Taycan Cross Turismo a má ho čekat i „produktová aktualizace” modelu Macan. Zda to bude nová generace, která má být ryze elektrická, zatím můžeme jen spekulovat. Model 911 také čekají blíže neupřesněné nové varianty.
Značka Audi má kromě čerstvě představeného elektromobilu e-tron GT v plánu také uvést na trh Q4 e-tron a plug-in hybridní verzi SUV Q5. O elektromobilu Q5 e-tron, který má být technicky spřízněný s novým macanem, v dokumentu není zmínka, třebaže automobilka sama už o něm hovořila.
A konečně, Bugatti chystá dalšího člena rodiny Chiron. Zatím nevíme, jak má nová verze vypadat, ale spekuluje se o roadsteru či jiné verzi bez pevné střechy, třebaže automobilka několikrát oznámila, že takovou variantu nechystá.
Nad Bugatti Divo se stovkami kosočtverců si trhali vlasy. Výsledek je ohromující
O něco starší informace, které navíc sahají dále do budoucnosti, hovoří o golfu, passatu, t-rocu a tiguanu. Tahle čtyři auta Volkswagen označil za své klíčové spalovací modely a uvedl, že dostanou další generace.
Podle šéfa značky Ralfa Brandstättera bude „spalovacích motorů ještě nějakou chvíli stále potřeba”, avšak dodal, že budou muset být co nejefektivnější. Příští generace těchto aut také podle něj mají dostat plug-in hybridní ústrojí, které umožní ujet až 100 km na elektřinu.
Test Volkswagenu Golf TDI: Kráčí vpřed, ale i zpátky
Volkswagen chce do roku 2023 mít v Evropě také šest továren na výrobu baterií pro elektromobily. Dnes se většina baterií vyrábí v Asii, ale potřeba jak větší výrobní kapacity, tak z důvodů nákladů větší lokálnost produkce v budoucnosti, poroste s růstem prodejů elektrických aut.
Jak automobilka odhalila při konferenci Power Day v pondělí, jedna z těchto továren by mohla stát v Česku. Konkurentem je Polsko a Slovensko; továrna má pracovat do roku 2027, takže vítěznou zemi se dozvíme v nejbližších letech. Ještě dříve, do roku 2026, má stát jiná evropská fabrika na baterie, konkrétně ve Španělsku, Portugalsku nebo Francii.
Volkswagen od roku 2023 zavede i standardizovaný vlastní typ bateriového článku. To by mělo snížit náklady na baterie u základních modelů postupně až o 50 procent. Také spojí síly s britskou ropnou společností BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola s cílem rozšířit veřejnou síť nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě.